Det ständiga hotet om LPT - skapar sämre vård...

Mer
19 år 5 månader sedan #6126 av Hanna_Norr
Alla läkare jag träffar hotar i tid och otid med LPT. Jag tycker att dom måste sluta hota oss sjuka för jag tror att det gör att vården försämras.. Om läkaren anser att en peron är en fara för sig själv eller andra så ska denna LPT:as punkt slut, men lagen får inte bli ett vapen.

Jag tror att det är väldigt få av dom som inte aktivt vill bli inlagda och säger detta, som vill råka ut för att bli Lpt:ade. Vi bär alla rädslan när vi går till doktorn. Jag var hos doktorn idag. Han sa att han tänkte lägga in mig men jag talde mig ur detta. Det är ju sjukt. Är jag så sjuk som han bedömde att jag är så ska jag in punkt slut.. Det ska inte vara så att patienter med gått ansende och verbala färdigheter kan tala sig från tvångsvård medan människor som kanske inte kan språket så bra och som de "inte tycker om" låses in så fort de säger orden, trött...vill inte mer. Lpt känns så godtyckligt, vem har sagt att jag mår bättre för att jag har designer-kläder och talar utan brytning. Det är väll ingen garanti för att jag vill leva mer. En punkare från albanien kanske inte alls vill ha Lpt men tvingas till det för att han tillhör "samhällets förlorare" dom som det anses okej att behandla sämre av väldigt många människor. Det är så skrämmande.

När jag gick till läkaren idag så pratade jag väldigt lite om självmord trots att jag i princip tänker på det jämt och kommer att göra det om inget förändras. Vad som skulle kunna förändras har jag ingen aning om så det ser ganska mörkt ut... Det enda jag vill ännu mindre är att spela sina kort väl. Det funkade eftersom jag vet spelets regler..

Lagen om Lpt hindrar folk från att få hjälp... Jag vet väldigt många som gör som jag. De berättar inte om sina mörkaste tankar bara för att inte riskera att bli nlagda på tvång. Hur är det då meningen att de ska kunna bli bättre? Min kompis t ex avbröt sin psykologbehandling eftersom psykologen i tid och otid hotade med Lpt, så fort hon sa något mörkt... Min kompis kunde inte mycket annat än att tillslut hålla käften och be om att få sluta. Hon sa att hon mådde bättre bara för att slippa bli LPT:ad. Hon måde sämre....

Jag tycker att det är sjukt att det ska få vara så här...
Håller ni med mig eller inte?
Mer
19 år 5 månader sedan #6132 av Geta
LPT ( tvångsvård, inlåsning) har jag fått de
senaste gångerna jag varit inlagd trots att
jag inte nekat vård.
Jag har lyckats ta mig ut ganska fort.
Nu försöker jag reda ut mina kriser själv då
jag förknippar LPT med en hel del våld.
Personalen kanske är utsliten och skärrad och
ingriper vid minsta störande beteende.
Mer
19 år 5 månader sedan #6133 av Moonlight
Jag ska aldrig ha med psykiatrin att göra mer efter att min läkare hotat att skriva vårdintyg för att hon var orolig, fast jag sa att det kommer inte hända något. Så går det när man öppnar sig om hur dåligt man mår, då hotar dom med LPT, och nu vet jag hur jag ska prata med dom för att dom inte ska hota med det mer.
Mer
19 år 5 månader sedan #6153 av Admin1
Det är egentligen olyckligt att tvånget är så integrerat i vården att vården uppfattas som ett hot. Det är säkert mycket traditionen som lever kvar i vården från de gamla mentalsjukhusens tid. Tvång är den absolut sista utvägen och inte någon standardbehandling precis.

Men allt är inte vårdpersonalens fel utan andra faktorer spelar in som lagstiftning, Socialstyrelsen och anhöriga. Då och då inträffar ansvarsärenden där tvångsvård i efterhand kanske skulle skett och läkare blir fällda. Sådana saker stimulerar också tvångsvården.

Jag har läst att tvångsvården skall bli mer enhetlig både i landet och Europa. Tvångsvården varierar ganska mycket i landet och också i Europa. Det kan finnas 10-faldiga skillnader.

Geta,

Konstigt att de är så känsliga på avdelningarna. Jag menar det är ju en psykiatrisk avdelning och inte en Nobelmiddag. Lite måste väl personalen tåla.

Jag glömde förresten att hälsa dig Välkommen åter i Veckobrevet. Jag blev störd i tvättstugan av en kille och ganska upprörd idag. Du är inte bortglömd!
Mer
19 år 5 månader sedan #6157 av Moonlight
Jag förstår inte hur man kan tvinga någon ta spruta, och lägga någon på bältessäng, jag skulle bli väldigt aggressiv mot personalen om dom gjorde så. Det är väl ett av det värsta som finns,att någon tvingar en till något man inte vill.
Mer
19 år 5 månader sedan #6227 av Isa-Alise