Frågor

  • Camilla
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #408 av Camilla
Frågor skapades av Camilla
Hej!

Jag läser social psykiatri och gör nu en uppsats om Schizofreni. Jag har valt den sjukdomen eftersom jag tycker det finns så mycket fördomar och myter om just schizofreni och det skulle vara intressant att veta vad det är "på riktigt".

Jag har läst ganska mycket fakta på internet, men skulle väldigt gärna vilja att ni som verkligen vet hur det är att leva med det, svarar på lite frågor om bland annat hur ni vill bli bemötta av "friska".

Hoppas verkligen inte att någon av er tar illa upp av att jag skriver här, när jag inte lider av schizofreni!

Hör gärna av dig om du är intresserad!
e- mail: <!-- e --><a href="mailto:camilla.frast@telia.com]camilla.frast@telia.com[/url]<!-- e -->

Tack på förhand! /Camilla
Mer
20 år 3 månader sedan #409 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Frågor
Hej!

Det är bra att du intresserar dig för detta för stigmat och diskrimineringen är ett stort problem. I USA anses det vara det största hindret mot återhämtning och återintegrering i samhället. Jag tror situationen är värre i Sverige, men vi vill inte erkänna det officiellt, eftersom vi internationellt förespråkar icke-diskriminering.

Det har kommit ett bemötandeprogram för funktionshindrade förra året i Sverige.
www.viska.se/index.php/nyheter/7 ... har-kommit

Jag tycker att du även skall inkludera de med schizoaffektiv sjukdom, som liknar schizofreni, men som dessutom består av manier/depressioner.

Admin