Litteraturtips eller vill någon berätta?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 6 månader sedan #50176 av
Hej! Jag läser beteendevetenskap och ska skriva ett PM om schizofreni. Vi är några stycken men den delen som jag ska skriva om handlar om de vanligaste symptomen, hur schizofreni gestaltar sig dvs karaktäristiskt beteende och hur sjukdomen påverkar personens vardag.

Håller på att leta efter litteratur som kan svara på detta och undrar om det finns någon som har några bra tips. Eller om det möjligvis finns någon som skulle vilja berätta själv. Det är alltid mer intressant...

Med vänlig Hälsning Monika
Mer
17 år 6 månader sedan #50179 av Nissegossen
Hej Monika! jag har hjälpt flera stycken! En fick ett MVG på uppsatsen hon höll på med, en som gick på journalisthögskolan gjorde intervjuer med mig.

Elevarbetet som handlade om psykisk sjukdom kom ut som en tidning. Vilket var elevarbetets slutpunkt för avgångsklassen.

Om du du vill mejla mig förutställda frågor som du vill ha svar på, kan du skicka ett mejl till mig (inte bifogat helst) så svarar jag efter varje fråga du ställer, det ger dig god koll på vad du ställt för frågor, eftersom du får svaret på frågan efter varje fråga1

Du kan även få texter jag skrivit när jag var mer psykotisk än vad jag är nu!

Om du skickar ett mejl så skickar jag texter till dig! Du ser min adress här nedaför! Lycka till med jobbet Monika!
Nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 6 månader sedan #50183 av Jocke
Barbro Sandins bok "den zebrarandiga pudeln" kan väl läsas som en nybörjarbok? Sedan kan du läsa hennes patients bok Elgard Johnssons bok(kom inte ihåg titeln).

Sedan kan du kanske läsa Kerouacs bok "på driven"! Men det är överkurs!
Man bör då isåfall ha lärt sig kännetecknen på ett schizofrent förhållningssätt till tillvaron.

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 6 månader sedan #50185 av Nissegossen
Den Zebra randiga pudelkärnan heter boken! Han säger själv om detta att själva essensen (Skriver nu fritt ur minnet) av hans tänkande att det han menar att alla har en pudelkärna men att hos honom är den Zebra randig!

Han är numera också frisk vad jag vet och arbetar som utbildad psykolog!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 6 månader sedan #50186 av Khai Chau
Min egen bok...A beautiful mind, som Du hittar gratis i pdf-format, på:

<!-- w --> www.aterhamtning.se <!-- w -->

...länken ligger redan på första sidan, lite längre ner...

nyfiken fråga: Hur hittade Du hit?
vore kul att veta...

Khai
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 6 månader sedan #50189 av Jocke
Elgard gjorde tokfursten, medan Barbro gjorde den zebrarandiga pudelkärnan! Bra så!

Vars är världen på väg?