Att leva med schizofreni

  • Snuzan
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #234 av Snuzan
Att leva med schizofreni skapades av Snuzan
:?:
Håller på att göra ett arbete, inte direkt om schizofreni, utan snarare om hur det är att leva med sjukdomen...
Detta har varit en guldsida. Men min fråga (må vara att den är korkad) är hur man ser på framtiden. Då menar jag inte huruvida man hoppas på botemedel osv, utan om hopp och tro på sin egen framtid. Hur fungerar det med nya förhållande (både vänskap och kärlek)???
Är otroligt tacksam om det finns någon som orkar hjälpa mig med mina funderingar.
Mer
20 år 5 månader sedan #235 av ardulace
Svar från ardulace i ämnet att må bra
Jag var lycklig den dagen man fikk en diagnosa och nu kan man ju mår
mycket bettre enn förut, at man e sjuk spelar inget roll så lenge man
mår bra. va andra tycker om at man e sjuk skal man inte tenka för mycket på, man skal gjöra så at man mår bra, och fungera.
Jag har själv en mycket bra pojkven som jag behöver känner jag.
Mina foreldre sin relationship måste man jobba lite med, och få saker
til å fungera rundt sig, tar en tid å må bettre.
Särskilt med en forum som detta vor man kan få svar på en massa saker man undrar på och også forsöka hjelpa andra mår bettre hjelper en hel massa.
Så tack till ni som har lagat forumen.
Lengta efter en botemedel e ju inget å gjöra, man bör känna sig själv och
leva från va man kan gjöra.

Håppas alla kommer må bettre och om inte så e det bara å fråga her va man skal gjøra:)
Mer
20 år 5 månader sedan #236 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Att leva med schizofreni
Schizofreni är svårt att uttala sig om för den varierar mycket mellan individ till individ. I och för sig varierar alla människors liv, men de med schizofreni har sämre möjligheter att förändra sin situation.

Det beror delvis på sjukdomssymptomen, men också på attityder i samhället till sjukdomen. Många tycker sig kanske inte ha ork att riskera att möta diskriminering och föredrar istället att avskärma sig från samhällsgemenskapen. En liten minoritet håller sin sjukdom hemlig och försöker leva ett normalt liv med risken att bli avslöjad hängande över sig.

En orsak till isoleringen är arbetslösheten. Jag har läst att i Europa arbetar 1 % heltid och 20 % deltid. I framtiden kommer säkert 60-80 % arbeta. Det finns ny arbetsrehabilitering, som ger sådana resultat. Jag tror att om fler arbetade skulle problemen med isolering och ensamhet minska - vanliga arbetslösa poängterar ju att arbetslösheten skapar sådana problem.

De flesta med schizofreni har nog inga speciella ambitioner eller framtidsperspektiv. De flesta tar nog dagen som den kommer, men själv tror jag att väldigt många ganska snart kommer att få arbetsrehabilitering. Det kommer att accentueras om det blir brist på arbetskraft.

Eftersom schizofrenivården i detta land kantas av misslyckanden, så vill jag poängtera vikten av information till allmänheten om sjukdomen. Det är den grupp i samhället, som vet minst om schizofreni och som är mest i behov av korrekt information. Det är svårt att integrera de med schizofreni i samhället, om t.ex. många som idag anser att de med schizofreni skall sitta på mentalsjukhus.

En annan sak om också är viktig om fler skall ut på arbetsmarknaden är social skills dvs kunna umgås med andra människor. Denna typ av träning behövs troligen av många som skall introduceras på arbetsmarknaden. Tyvärr, kommer det säkert att glömmas bort.

Jag tror att det gäller att ta allting i rätt följd. De med schizofreni får arbeta. De träffar då nya bekanta på jobbet. Får då vänner etc. På så sätt kommer de med schizofreni få ett bättre liv.

Egentligen behövs inte något botemedel. Med dagens tillgängliga kunskap och vårdmöjligheter kan om man satsar offensivt och främst på de nyinsjuknade på sikt få enormt bra resultat. Jag tror att mer än 80 % skulle kunna arbeta och att behovet av "handikappvård" blir väldigt litet. De allra flesta skulle kunna då leva ett ganska normalt liv. Bättre mediciner eller botemedel skulle sannolikt kunna spara pengar genom att andra vårdinsatser skulle kunna minska.

Att något är fel idag är helt klart - 25-35 % tillfrisknar, men väldigt få av dem arbetar. Det talar tydligt på att det finns diskriminering och osynliga barriärer, som hindrar de med schizofreni att leva ett normalt liv i detta samhälle. Vi har väl samma status i Sverige, som de färgade i Sydafrika förr.
  • snuzan
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #241 av snuzan
Svar från snuzan i ämnet Att leva med schizofreni
:lol:
Tusen tack för era svar. All credit till er som håller igång denna sida. Den har varit en guldgruva. Att kunna diskutera med och läsa vad personer med schizofreni själv tycker. Att inte behöva vara hänvisad till bibliotekens böcker. Vi har lärt oss enormt mkt här.... Tack
Mer
20 år 5 månader sedan #242 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tack, själv!
Tack själv för att du postar här och håller aktiviteten i gång.
Egentligen har nog biblioteken inte så aktuella böcker om schizofreni
för det har hänt ganska mycket sista året.

Den bästa informationen om schizofreni finns nog gratis på nätet:
Här är två skrifter på svenska om schizofrenivård och schizofreni:

Här är rekommendationer från England och USA:



På svenska kommer snart dessutom:
SBU:s med en granskning av nya antipsykotika
Psykologen Alain Topor med en ny bok om Återhämtning vid schizofreni.

Lycka till med ditt arbete!

Admin