Skulle ni vilja leva i gated communities?

Mer
14 år 8 månader sedan #242470 av One
Enligt en undersökning från förra året skulle 40% av det svenska folket vilja bo i sk gated communities. Det är inhägnade, låsta bostadsområden som enbart är öppet för de som bor där.
Det allt mer våldsamma svenska samhället med våldtäkter, misshandlar rån, bränder och förstörelse av allmän egendom som har lett fram till denna inställning hos svenskarna.
För svagare människor som gamla, handikappade och även vi med psykiska funktionshinder, skulle sådana områden vara ett tacksamt skydd mot våldet som nu hålls utanför.
Jag kan säga att jag inte skulle ha något emot det.
Men naturligtvis går detta emot det rådande samhällsklimatet som förordar integration som lösning på allt. Men kan en blandning av alla, skötsamma som våldsbenägna verkligen förvandla dessa till små lamm?
Mer
14 år 8 månader sedan #242471 av malin71
Jag bodde så när jag bodde i Saudi Arabien. Det var skumt att ha vakter och så. Jag tyckte inte det hjälpte särskilt. Vi fick ändå ligga med vapen under kudden för folk bröt sig in och då hade de bara våld i sinnet och var ute efter oss på "insidan".
Mer
14 år 8 månader sedan #242487 av One
Vad gjorde du i Saudarabien?
Mer
14 år 8 månader sedan #242491 av malin71
Min pappa jobbade där nere så hela familjen flyttade med. Vi gick på Amerikansk skola utanför communityn så vi fick åka skolbuss genom öknen varje dag.

Jag bodde där i 4 år.
Mer
14 år 8 månader sedan #242514 av MsTibbs
Jag var i Kenya och Tanzania, där bodde vita i inhägnader eftersom de svarta utgick ifrån att alla vita är rika och därför försökte råna dem. Det var höga murar med glassplitter fastmurat högst upp och vakter med automatvapen. Själv bodde vi på ett kloster ochså det med låsta dörrar och höga murar. Vita kunde inte gå ut på kvällen/natten eftersom det var för farligt.
Mer
14 år 8 månader sedan #242558 av Potte-Boa Jösse
Du kan aldrig skydda dig helt och hållet. Ju högre murar och fler vapen betyder ju bara att här finns det mycket värdefullt att stjäla. Och vad är det som säger att någon rik inne i ett sånt bostadssamhälle får frispel och tar till våld. Bara för att man är rik garanterar ju inte att man är fin och snäll.

Bort med murar och vapen! Kärleken ska smälta ner de mest hårda och kalla hjärtan!

//Pottan