Skulle ni vilja leva i gated communities?

Mer
14 år 8 månader sedan #242641 av Geta
Dessutom får inte medpatienterna ta foton med sina
mobiler om någon ska skyddas extra .....
Mer
14 år 8 månader sedan #242646 av One

Potte-Boa Jösse skrev: Du kan aldrig skydda dig helt och hållet. Ju högre murar och fler vapen betyder ju bara att här finns det mycket värdefullt att stjäla. Och vad är det som säger att någon rik inne i ett sånt bostadssamhälle får frispel och tar till våld. Bara för att man är rik garanterar ju inte att man är fin och snäll.

Bort med murar och vapen! Kärleken ska smälta ner de mest hårda och kalla hjärtan!

//Pottan

Visst kan en "rik" få ett spel, det kan väl många som lever under hård press. Vad jag i första hand tänkte på var att skydda äldre, handikappade, försvarslösa människor som tyvärr är ett lätt byte för mindre nogräknade personer.
För inte så länge sedan, i vintras tror jag, blev ett äldreboende beskjutet med automatvapen och gamlingarna blev attackerade så fort de gick ut genom porten. De hade placerat äldreboende i ett värstingområde i integreringssyfte, ett synnerligen dåligt beslut.

Själv bor jag i ett bostadsrättsområde som är inklämt mellan två hyresområden där våld och förstörelse är vanligt förekommande. Det sprids in till oss så man får vara rädd när man går ut. Politikerna säger ju sig vilja verka för blandade boenden, det låter så fint så. Men allt jag kan säga är att det inte fungerar.

Kärlek i all ära, men tror du att du står och gullar med ett gäng på 10-12 personer som bara vill slå ner dig? Jag tror du lägger båda benen på ryggen och ropar på polis.
Mer
14 år 8 månader sedan #242647 av Geta
Det låter som värsta paranoian. Vad är det för
värstingområde som du bor i, One?
Mer
14 år 8 månader sedan #242652 av One
Jag bor i Uppsala, i norra stan, i ett område som heter Löten. Det är visserligen långt ifrån Gottsunda och Stenhagen som är kända från media, men nu har man börjat bränna bilar även här.
F ö ingår paranoia i min sjukdomsbild. Men jag tror även människor som är lyckligt befriade ifrån detta, känner oro på kvällarna.
Mer
14 år 8 månader sedan #242653 av w200i

Jocke skrev: Förresten, kan man inhysa personer med skyddade identiteter inom psykiatrin? då behövs det väl inga livvakter. Men då krävs det väl att medmänniskorna beläggs med en allvarlig tystnadsplikt?


?? Vad menar du?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 8 månader sedan #242656 av Jocke
antalet skyddade identiteter har ökat, det finns inte tillräckligt med livvakter. Sedan är ett problem, att många som mår dåligt inte klarar av att ha tystnadsplikt, därför måste man ge den skyddade personligheten en alibi, om den ska kunna vara inom psykiatrins väggar. För det är psykiskt belastande att ständigt leva med hot tätt inpå sig, det trodde jag du förstod w200i?

Vars är världen på väg?