Behandling av schizoid?

  • DanielS
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20877 av DanielS
Behandling av schizoid? skapades av DanielS
Hej. Hur får man reda på om man lider av schizoid? Jag vet att man inte kan lita egna diagnoser, men det verkar stämma så bra in på mig. Jag är först av allt helt oförmågen till spontana reaktioner. Jag är medveten om att det måste se lustigt ut (zombieaktigt), så jag undviker andra. Jag känner oftast ingenting alls, varken lust eller smärta.
I kontakten med andra visar jag rätt uppenbart att jag är ointresserad av någon djupare kontakt. Jag vet egentligen inte själv om det verkligen är så att jag är ointresserad, men jag handlar så, och tror oftast på det själv.

När det gäller motivation så är det oftast som om det är en tredje person som vill att jag ska ta tag i mitt liv, alltså inte jag själv. Det känns bara som att jag egentligen inte bryr mig och det är rätt svårt att övertyga mig själv om något annat (men jag vill ändå inte ge mig liksom, jag tror att det finns en väg tillbaks).

En sista grej som stämde in är likgiltighet för varken beröm eller kritik. Jag kom faktiskt på att jag inte gör nån skillnad på de två sakerna. Jag bryr mig inte, helt enkelt, det enda jag tänker på är att jag *borde* bry mig, och reagera på ett sätt att det inte märks att jag är likgiltig.

Jag har förövrigt haft en "psykos" för 3 år sen, efter en separation i kombinerat med drogmissbruk. Psykosen bröt aldrig ut riktigt, iaf inte så att jag helt förlorade verklighetsuppfattningen, men jag har hursomhelst förlorat förmågan till inlevelse, och att prata med andra på ett normalt sätt. Så jag bara undrar om det är schizoid, eller om jag helt enkelt inte har hittat tillbaks ännu? Kan det vara så att man måste gå igenom psykosen innan man "blir frisk?" Psykosen var det sista tillfället jag kände något överhuvudtaget.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20878 av
Svar från i ämnet Behandling av schizoid?
Har också varit i det tillståndet och omgivningen ser det, mig kallade dom för pokerface under det värsta perioden av just det symptomet.
Det är väldigt jobbigt, eftersom man känner det själv.
Man blir depressiv utav det.
  • DanielS
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20885 av DanielS
Svar från DanielS i ämnet .
Ja, det är väl det värsta, att man är medveten om det. Men det betyder väl också att man kan göra nånting åt det.
Mer
18 år 8 månader sedan #20895 av flisan
Svar från flisan i ämnet Behandling av schizoid?
Hej

Det låter som det skulle kunna vara ett rimligt antagande att du lider av det. Men jag vet inte säkert, det måste ju en läkare ta ställning till.
Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet. Jag tror att jag fått diagnosen schizoid iaf antydde en läkare det i vintras. Med anledning att jag var helt "frusen" känslomässigt. Jag vågade knappt ens andas eller röra på mig när det var som värst och verkade nog helt likgiltig för omgivningen. Jag stängde helt av. Jag känner igen vad du säger om att vara likgiltig för beröm eller kritik jag har känt så ganska mycket. Ofta tar jag inte åt mig. (fast det finns förstås gånger då jag reagerat otillbörligt starkt på kritik)

Du ska nog söka en läkare för dina besvär. Tyvärr finns det nog ingen medicin mot sådant, men jag tror att det är viktigt att ha människor omkring sig som kan motivera en. Men den egna drivkraften kommer nog så småningom i af till en del.
Men fullt ut är jag inte motiverad. Jag kan inte heller "känna" alla känslor. Känner mig rätt avstängd. Jag antar att det är ett skydd av något slag.
Har en vag aning om att allt var annorlunda när jag var yngre men minns inte hur det kändes.

Hoppas att du får rätt hjälp.
Mer
18 år 8 månader sedan #20923 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Behandling av schizoid?
Det finns två sajter på Internet där man mot en liten avgift kan diagnosticera sig själv för olika psykiska besvär inklusive schizoid personlighetsstörning.
cms.psychologytoday.com/conditions/schizoid.html
www.mentalhealth.com/

Vid schizoid är man mest en ensamvarg och har svårt med kontakter med andra människor. Inte alls samma handikappande symptom som vid schizofreni.

Tydligen ges psykologiska behandlingar vid schizoid personlighetsstörning, men det är bara en liten andel, som söker hjälp. Jag tror inte att vården prioriterar schizoid så högt. Den enda läkemedelsbehandling som ges är ångestdämpande medel om man har svår ångest.

Schizoid räknas som en livslångt besvär, men man tror att om man tidigt kommer under behandling så skall det kanske gå att behandla.
www.emediawire.com/releases/2004 ... 155669.htm
Mer
18 år 8 månader sedan #20929 av flisan
Svar från flisan i ämnet Behandling av schizoid?
Vem säger att det inte är lika handikappande som schizofreni? Jag är ensamvarg men lider av det. Finn int edet alternativet?

Admin vet du mer om schizoid, eller någon annan för den delen.