Psyk-promenad

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
12 år 1 månad sedan #468184 av Fantasio
Psyk-promenad skapades av Fantasio
I dag var det som vanligt innebandy med mitt "jobb". Jag och en annan man, vi kan kalla honom Hubert, valde istället att ta en promenad. Gymnastikhallen ligger i ett komplex helt nära Vrinnevisjukhuset så vår vanliga promenad sträckte sig runt hela området.

Snart nog närmade vi oss psykiatrin, belägen på baksidan av sjukhuset. Tydligen tyckte arkitekterna och kommunen att man skulle ha det lite undanskymt. Jag började känna mig knäsvag. Här har jag vallats runt av personalen, här har jag sugit på ciggisar för glatta livet.

Av en slump kom vi fram till psykiatri-entrén samtidigt som beroendeenheten hade sin schemalagda rast. Hur visste jag det då, kanske någon undrar? Jo, det var en hop rödmosiga spillror till människor. En alkis är en alkis, är en alkis, är en alkis.

Jag dristade mig till att lyfta på huvudet och fann mig stirrandes in i Norrköpings Dachau. Lokalerna Gud glömde. Jag kände en rysning utefter ryggraden. Aldrig att jag sätter min fot där igen.

När Hubert och jag passerade PIVA bubblade det inom mig. Tänk att jag hasat omkring därinne, att jag varit inlåst så pass mycket. Jag fick till och med fira 40-årsdagen inlagd. Nu är jag på utsidan och där för att stanna. Vem behöver psykiatrin? Inte jag, i alla fall. En annan är ju tillfrisknad. Fan tro't.
Mer
12 år 1 månad sedan #468201 av Geta
Svar från Geta i ämnet Psyk-promenad
Tycker att det är skönt att psykiatrin finns (om den nu gör det) ifall jag behöver den i framtiden.
Mer
12 år 1 månad sedan #468233 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Psyk-promenad
Det är inga roliga minnen man har av det. Det gör ont i själen.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
12 år 1 månad sedan #468243 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Psyk-promenad
Man förtränger det som skedde på psyket, men tänker man på det, så, Usch!

Har nu hållit mig utanför alla sjukhus i 27 år och vill inte in igen...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 1 månad sedan #468330 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psyk-promenad
Det verkar som man uppfattar inläggningar väldigt olika här. björk tyckte att inläggningen under jul och nyårshelgen var toppen. saari lägger också in sig ganska ofta frivilligt och verkar nöjd. De som fått tvångsvård är dock oftast inte så nöjda. Kanske bör man försöka att minska ner tvångsvården och fokusera mer på frivillig vård för att få mer nöjda patienter.
Mer
12 år 1 månad sedan #468351 av Geta
Svar från Geta i ämnet Psyk-promenad
Om man lever väldigt isolerat kan det vara en upplevelse att bli inlagd. Det kan bli som en minisemester med helpension.
Förr var det så mycket aktiviteter när man låg inne som på det värsta SPA.