Kan man börja en mening med "Och"?

  • trance
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #592508 av trance

Ready skrev: Kan man börja en mening med "Och"?


Ja det går utmärkt att börja en mening med "och", och det är dessutom litterärt accepterat. I facklitteratur, nyhetstexter och vetenskapliga skrifter är det kanske inte så accepterat, men i skönlitteratur är det inga problem alls.

Anledningen till att man "får" börja en mening med och är att i svenska språket (fram till satsreformen på 40-talet när man tog bort regeln att varje sats ska avslutas med ett komma) föregicks alltid "och" av ett komma. Kommat och punkten är ju närbesläktade i sin språkliga funktion i skrift. Det går alltså utmärkt att börja en mening med "och", men däremot finns det ju olika åsikter om hur snyggt det är.

Jag har personligen inga problem med det. Särskilt när det handlar om att uttrycka känslor eller argumentera för något kan en mening som börjar med "och" uttrycka något alldeles speciellt och få en särskild nyans som inte skulle funnits där annars.
Mer
10 år 9 månader sedan #592509 av Ready
trance,

Tack så mycket.
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #592510 av yoki

trance skrev: Ja det går utmärkt att börja en mening med "och", och det är dessutom litterärt accepterat. I facklitteratur, nyhetstexter och vetenskapliga skrifter är det kanske inte så accepterat, men i skönlitteratur är det inga problem alls.

Anledningen till att man "får" börja en mening med och är att i svenska språket (fram till satsreformen på 40-talet när man tog bort regeln att varje sats ska avslutas med ett komma) föregicks alltid "och" av ett komma. Kommat och punkten är ju närbesläktade i sin språkliga funktion i skrift. Det går alltså utmärkt att börja en mening med "och", men däremot finns det ju olika åsikter om hur snyggt det är.

Jag har personligen inga problem med det. Särskilt när det handlar om att uttrycka känslor eller argumentera för något kan en mening som börjar med "och" uttrycka något alldeles speciellt och få en särskild nyans som inte skulle funnits där annars.


Trance. Vad du kan mycket om språket. Är det "bara" ett intresse eller ingår det i ditt jobb att vara så insatt?
Mer
10 år 9 månader sedan #592517 av Nissegossen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #592703 av trance
yoki, jag har ju vuxit upp i en litterär familj :P
fast jag hade fel egentligen när jag sade att och alltid föregicks av ett komma. Vad jag menade var att när "och" var första ordet i en bisats så fanns det alltid ett komma innan. Det ger ju lite bisatskänsla att börja en mening med "och".

Nåt jag är väldigt trött på är "språkfascister" som ser ner på människor som inte kan/vill följa grammatiken till punkt och pricka. Det finns många i Sverige som inte hunnit lära sig svenska än, som bara bott i sverige i några år, o ch det finns ingen anledning att se ner på deras språkbruk bara för att de inte har lyckats lära sig språket flytande än. Jag har blivit ännu mer medveten om det nu när jag bott utomlands så mycket och har varit tvungen att använda andra språk som inte är mina modersmål.
Mer
10 år 9 månader sedan #592715 av Ready
En annan ska som jag har funderat över är om det alltid ska vara ett komma innan ett "men". Som till exempel

Han körde bilen långsamt, men försiktigt

Eller kan man lika gärna skriva

Han körde bilen långsamt men försiktigt

Vad är rätt?

När det gäller frågan om man kan börja en mening med ett "Men" så tror jag att svaret är ja på den frågan för jag konverserade en gång med en person via nätet som var tillförlitlig som gjorde så. Men om någon vet svaret även på den frågan så tas det tacksamt emot. Det är ju ganska analogt med fallet "Och".