Alkoholberoendetråden

Mer
9 år 5 månader sedan #701558 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Alkoholberoendetråden
I länder som Saudi Arabien finns bara alkoholfri öl av religiösa skäl. Kommer ihåg när jag var i Bangkok på 90-talet fanns inland skyltar på barerna att araber inte serverades alkohol. Antagligen hade någon blivit rejält stökig.
  • Miika
  • Besökare
  • Besökare
9 år 5 månader sedan #701592 av Miika
Svar från Miika i ämnet Alkoholberoendetråden
När jag var mammaledig drack jag ibland alkoholfri öl, de smakar faktiskt helt ok
Mer
9 år 5 månader sedan #701700 av sonan
Svar från sonan i ämnet Alkoholberoendetråden

Melun skrev: Jag har upptäckt att jag precis som cigaretter får en abstinenstopp efter 3-4 veckor utan alkohol.?


Jag dricker också mycket och i perioder väldigt mycket, så jag kan av erfarenhet hålla med dig om abstinensbesvär, även fast tidsperioden för abstinens är lite annorlunda för mig. Ganska vanligt är att jag tar 1-2 rejäla fyllor per vecka, och om jag inte fullgör detta så känner jag av abstinensen, men om jag skulle gå kanske 2 veckor helt utan alkohol så upphör abstinensen och kommer endast i lömska attacker ( tex. vid fint väder eller om man har det tråkigt, är stressad osv ) då och då.

För ca. 1 år sedan nu så hade jag en period på kanske 8 månader av drickande, varav jag 3 månader av dessa smygdrack vodka blandat med saft dagligen härhemma, kanske 0,4l i snitt per dag. Den perioden var ok, men allt gott har ett slut och alkoholen har inte alls samma positiva effekt för mig numer som den hade när jag var yngre, lyckokänslorna finns nästan inte där längre, det är mest att man kommer bort ett tag.

Jag försöker undvika alkohol också därför att jag inte vill besöka vården, max 1 rejäl fylla per vecka samt några mellanöl dessemellan är nog vad jag kan mäkta med över lite tid här framöver om jag ska lyckas hålla doktorn borta ett tag till.

Alkohol har också haft positiva effekter för mig, men dom tänker jag inte gå in på här.
Mer
9 år 5 månader sedan #701815 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Alkoholberoendetråden
Det är vanligt att man har problem med missbruk vid schizofreni och 50 % har eller har haft problem med missbruk. Missbruket verkar orsaka många problem vid schizofreni våld, självmordsförsök och överdödligheten. Enligt en danska undersökning alldeles nyligen är det missbruk som är den stora orsaken till överdödligheten. En satsning på kroppslig hälsa kanske inte får så stor effekt på överdödligheten, men förbättrad missbruksvård kan nog göra en hel del.
Mer
9 år 5 månader sedan #701861 av Melun
Svar från Melun i ämnet Alkoholberoendetråden
Jag glömde en sak när det gäller vanebildande medel som alkohol. Den skapar en vana att ta den. Jag har inte kunnat tänka på annat på ett tag. Så idag var jag och köpte öl o whisky. Bara för att slippa tänka på det hela tiden. Tyvärr så tog de betalt för 6st Åbro export, fast jag bara köpte 4st. Upptäckte det när jag kom hem. Så det hela känns som ett jobbigt nederlag. Har inte druckit nåt än och jag hade tänkt vänta till Söndag med att dricka nån öl.. Det är ju 1:a advent då. Har beställt en hjortroncider för att se hur den smakar.

shit happens....
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 5 månader sedan #701863 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Alkoholberoendetråden
Ja, ta dem som du har planerat! För om man börjar tänka på att redan ta dem, då har man nog glidit in på den svåra banan? Planering är a och o vad gäller alkohol, man kan experimentera med olika tider, men då gäller det ändå att hålla det hela på en konsekvent linje. Och du har absolut inte förlorat, för att dem slog fel i kassan. Kan du inte ringa dem och be dem kanske att lägga pengarna på ett konto. Men ja, hur bevisar man att dem har slagit fel i kassan.

Det är en annan sak för mig, jag vet hur mycket det kostar, och ja, jag handlade idag jag med. Då har jag gjort bort det inför helgen.

Vars är världen på väg?