Hur lär man sig leva? En filosofisk diskussion!

  • lonely
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 10 månader sedan #840274 av lonely
För mej personligen finns det två sätt att leva. Första att vara låst & begränsad som människa. Andra och sista leva för upplevelserna & möjligheter.


Vilket av dessa två är mera du och varför? För mej beror det helt & hållet vilken dag man pratar om.
Mer
7 år 10 månader sedan #840280 av Nissegossen
Livet som sådant, lär en att leva livet. Vi lär av våra/andras misstag och det lär oss leva i den miljö vi är i. Jag menar, bor vi inte i hus, måste vi lära oss att överleva i den situation vi är i. Som en gammal jude, hans syskon utom han och hans syster som också var familjens val fick en fristat i Sydafrika där de var under ww2 och han kom till Sverige efter kriget och gick i skola här. Han sade jag har allt att Tacka Sverige för. Vidare sade han, allt är tillåtet i livet, bara du överlever.

Att han hade två professors platser talade han också och han hade som sista jobb innan pensioneringen på Volvo, att han fått en gratifikation på ett antal 100.000tusen kronor för att han gjort besparingar för miljon belopp åt Volvo.

Först och främst var han jude och i andra hand svensk.

Så, gör vad du vill, bara du överlever, det finns inga restriktioner från jag, så länge du överlever.

Hade jag inte lärt mig på andras död, hade jag inte heller överlevt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 10 månader sedan #840281 av Geta
Det blir mycket enklare att leva, när man blir äldre.
Mer
7 år 10 månader sedan #840282 av Nissegossen
Grabben, det är tanke frihet som gäller, du får tänka vad du vill, men du får inte göra vad du vill där sätter lagen stopp! Det är tio Guds bud och Jesus har sagt att han sade att han sände svärd till jorden. Så lär dig fäkta

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 10 månader sedan #840284 av Nissegossen
[youtube:1xoiu3y4]E0Aj37ml8QI[/youtube:1xoiu3y4]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • lonely
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 10 månader sedan #840285 av lonely
Varför då Geta?