Hur lär man sig leva? En filosofisk diskussion!

Mer
7 år 10 månader sedan #840368 av Admin1
Tycker mest att det handlar om att göra saker jag måste göra. Jag jobbar nog med sajten 60-70 timmar per vecka. Jobb ständigt.
Mer
7 år 10 månader sedan #840701 av Gelehallonet
Jag tycker att frågan är jätteintressant!

För mig hade svaret kunnat vara lätt: jag hade lätt valt att leva för upplevelser och möjligheter! Som ung var jag också "oövervinnerlig". Jag pluggade 150% vid universitetet, jobbade extra, var magisk. . . jag var på väg någonstans och kosta vad det kosta ville!

Sedan hände något. En psykos som gick över i ständiga psykotiska problem, självskador, missbruk. . . sedan fick jag barn!

Idag lever jag med en historia av psykoser och ensam med ett barn. Självklart är jag låst och begränsad!! Jag kan inte "unna mig" att stressa alls! Inte jobba mer än ett minimum, inte göra ditt, inte göra datt. Det är för riskabelt! Inte bara för mig, utan också för sonen.

Jag måste fungera!

Det jag vill säga är att ibland kan livet ta vändningar som gör att man tvingas till ett annat liv, andra val, än de man egentligen har i sin personlighet! Det är väl det som kallas ansvar. . .

PS: Jag är ingalunda olycklig!! Jag känner en livskvalité och är lycklig. Varje dag. Men det är inte det liv jag hade föreställt mig!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 10 månader sedan #840717 av Jocke
Ja, jag har jättelänge känt mig begränsad i mitt liv, då jag numera är mycket lättstressad. Jag har för dåligt läshuvud och har försökt plugga naturvetenskap på en folkhögskola, men det gick inget vidare. Så nittio-talet är ett i stort sett förlorat decennium för mig. Jag har nu under tvåtusentalet, fått en sysselsättning, som har räddat mig. Men jag jobbar bara dtrygt sexton timmar per vecka, klarar inte mer.

Jag tycker gelehallonet har gjort en bra sammanfattning vad gäller familjen och att livet måste levas trots allt. Jag har inte samma drivkraft, men mitt boende och sysselsättningen räddar mig som sagt var. Jag skulle vilja lyssna mer på musik, men har så dålig hörsel osv. Har ingen egentlig drivkraft, men har lss, utan den skulle jag stå mig slätt. Jag har två grava funktionshinder, vart och ett av dem skulle absolut berättiga mig till lss!

Men mina öl, är också en drivkraft. Och mina få vänner, ni ska veta att jag uppskattar er alltmer!

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 10 månader sedan #840773 av Admin1
För de med barn finns föräldrastöd. I föräldrastödet ingår också att man får psykosociala behandlingar, som minskar symptom och psykoser.

Läs mer:
[url:32tkvdxe]http://www.battrepsykosvard.se/wp-content/uploads/2014/06/kunskapsblad_f%C3%B6r%C3%A4ldraskap.pdf[/url:32tkvdxe]