Problem med tänderna? (omröstning)

Mer
6 år 4 månader sedan #995889 av Nissegossen
Väntar på nytt garnityr lagom till jul. Både uppe och nere.
Har numera ett grönt kort de kallar det, vilket gör att jag får billigaste vård för att kunna tugga, innan dess ville jag i flera omgångar få tillåtelse från fk att de hjälpte mig med mina tänder, då jag endast gick till tandläkare då det var akut, pga dålig ekonomi. Alltså i första hand dra ut tänder eller göra en lagning med rotfyllning

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 4 månader sedan #995891 av Recard2016
Aldrig haft problem me tänderna, inga hål eller lagningar eller någonting. Däremot har ja borstat på tandköttet för mycket så mina tandhalsar går långt upp eller vad man ska säga.
Mer
6 år 4 månader sedan #995894 av Nissegossen
Tvärt om det är bättre att borsta tänderna och massera tandköttet vilket ökar blodgenomströmningen, annars får man djupa tandköttsfickor och då får tandläkaren bränna bort dem för där samlas bakterier

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 4 månader sedan #995895 av Recard2016
Jo men inte bra om man borstar så hårt så man borstar bort tandkött.
Mer
6 år 4 månader sedan #995909 av memphis
jag har haft tur med mina tänder, har nästan aldrig hål och inga riktiga problem med det. Men jag säger "tur", för vissa personer får problemtänder genetiskt. Så det är inte bara hur man sköter tänderna som avgör tandhälsan. Jag skulle säga det är 80% genetiska förutsättningar och bara 20% skötsel. När man blir äldre börjar ju tänderna ta slut och kräver mer reparationer. Jag ska nog köpa mig en prenumeration på tandvård när jag flyttat in i min nya lägenhet för jag har inte vart till tandhygenist/ tandläkare på ca 5-6 år nu.
Mer
6 år 4 månader sedan #995927 av Nissegossen
Det överförs redan vid modersmjölken

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum