Min relation till andra med själverfarenheter?

Mer
5 år 2 månader sedan #1128921 av Bosse
Mina vänner! Boken ”Tilltal” som har nar nämnts tidigare här på IFS i Göteborgs fb-sida, verkar vara mycket bra framförallt intressant. Jag tror säkert att den är lämplig samt framförallt mycket nyttig för mig själv! Jag som visserligen själv har schizofreni, men inser jag, har betydande svårigheter att bemöta andra s k själverfarna på ett lämpligt ätt. Även om jag rent teoretisk bl a känner till begreppet ”express emotion” d v s EE. Det innebär, i korthet, skall man gentemot dessa vara lugn, neutral samt naturlig till sitt sätt etc. För att hjälpa sig själv på bästa sätt, anser jag: Att man erkänner och accepterar sin sjukdom samt gör sig medveten om att, man inte alltid är medveten, att vara psykiatrisk sjuk resp frisk. Vidare har jag absolut insett själv att jag inte har någon typ av formell medicinsk yrkesexamen! För jag vill absolut inse att jag åtminstone lite s k självgod och att jag samtidigt inser jag numera att jag inte har förståelse att de i schizofrenirörelsens målgrupp också kan tala för sig själva. För mig är det fullt medveten att det är rätt åt mih själv, att jag inte blev attitydambassadör, faktiskt! Slutligen är nog ”Bosse bus” lite barnslig och ömdömeslös.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128922 av Geta
Det verkar vara ansvarsfullt att vara attityd-ambassadör för schizofrena. Det är bättre att vara frilansare.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128964 av Admin1
De flesta här uppför sig väl. En enstaka medlem hade hög EE och kallade många idioter, nazister mm.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128968 av Geta
Vi får en del mordhot på Viska men det är sånt man får tåla. Det brukar vara drogrelaterat.
Mer
5 år 2 månader sedan #1128987 av Nissegossen
Bosse vi har ju träffats en hel del gånger och det är bra att du själv har kommit till insikt om dig själv och jag vet ju om dina handikapp, men självrannsakan är bra att du lärt dig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum