Kommer wilmas mördare sitta i fängelse livet ut?

  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1269418 av Pimed
Här står det att han fick livstidsstraff på fängelset! Innebär det att han kommer sitta inlåst och frihetsberövad tills han är död?

www.svt.se/nyheter/snabbkollen/livstids-...lse-for-wilma-mordet

Det lilla jag minns från skolan trots jag sket i allt som hade med skola att göra med betydde livstidsstraff 20 år eller nånting sånt? Eller minns jag helt fel? Och det är väl inte längre så? Utan nu är det livet ut väl? Utan chans till benådning eller?
Last edit: 3 år 9 månader sedan by Pimed.
Mer
3 år 8 månader sedan #1269445 av Lejonhjärta

Pimed skrev: Det lilla jag minns från skolan trots jag sket i allt som hade med skola att göra med betydde livstidsstraff 20 år eller nånting sånt? Eller minns jag helt fel? Och det är väl inte längre så? Utan nu är det livet ut väl? Utan chans till benådning eller?


Vi bor i Sverige, inte USA. Det är absolut inte livet ut, snarare 20 år eller så. 10-15 om han sköter sig i fängelset...
  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1269449 av Pimed
Jag är mycket väl medveten om USA!
Futtiga 60 000 kr i skadestånd till familjen.
Borde vara minst 400 000 kr i skadestånd. Så det känns. Rent symboliskt!
Jag är emot livslånga fängelsestraff och dödsstraff. Tex folk klagar på att våldtagna kvinnor stenas till döds. När i USA en våldtäktsman blir mördad. Så döms människan som har dödat till döden. Dubbelmoral. När människan var bara ett offer under omständigheterna. Det är få ggr någon människa är så ond att den måste ut från samhället och aldrig få komma tillbaka som på en på miljonen eller mer.

MEDIA målar upp dessa monster när det finns säkert logiska anledningar varför det blev och är som det är. Okunskap, rädsla för det okända och fördomar är den enda ondskan här. Kanske rädslan för oss själva är den största ondskan som få talar om eller är medvetna om? Såklart det finns undantag. Men extremt sällsynt.
Last edit: 3 år 8 månader sedan by Pimed.
Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1269452 av Geta
Det är knappt någon i Sverige som sitter i fängelse livet ut. Kanske att den här personen vill bli utlämnad till Irak. Breivik i Norge kommer antagligen inte släppas ur fängelse.
Last edit: 3 år 8 månader sedan by Geta.
Mer
3 år 8 månader sedan #1269475 av Cosmos
Livstidsstraffet brukar ofta ändras till ett tidsbestämt sådant. Fängelse har dubbla syften. Att visa att samhället inte accepterar sådana gärningar och att gärningsmannen utestängs ett samhälle från vidare brottslighet.
Mer
3 år 8 månader sedan #1269476 av Admin1
Han kommer få det tufft i fängelse. Andra interner kommer trycka på att han skall avslöja var kroppen finns.