Hur börjar man filosofera?

Mer
3 år 7 månader sedan #1278973 av Richard
Jag har läst på sen länge om naturvetenskapliga teorier, om hur universum är uppbyggt, allt ifrån minsta lilla kvark till det största observerbara universum, strängteorier o liknande. Periodvis, som rätt nyligen var jag intresserad av religion o läste bibeln o andra religiösa skrifter, men tyckte inte att jag fick ut det jag sökte, vad det nu är jag söker...

Nu tänkte jag börja med ett helt nytt kapitel, filosofi!

Jag vet knappt vad det innebär o läste inte ens filosofi på gymnasiet, men jo, att man söker svar o lösningar samt att det är ett väldigt brett område. Men var ska man börja, om man vill studera filosofi på egen hand? Man har ju ett hum om "de gamla grekerna", typ Sokrates, Platon o Aristoteles har man ju hört talas om. Men vet knappt vad dom gjorde...

Ska börja med att googla runt lite o försöka hitta vad som ingår i gymnasiekursen i.a.f. Men om nån har nått tips, så får ni gärna komma med det!
Mer
3 år 7 månader sedan #1278974 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur börjar man filosofera?
Jag förstår inte mycket om filosofi men brukar lyssna på Filosofiska rummet i P1. Idag talades det om abstrakt och konkret.

En bok som är en sammanfattning av filosofihistorien är "Sofies värld" av Jostein Gaarder.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 7 månader sedan #1278976 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Hur börjar man filosofera?
Sofies värld. Är en jättebra början.
Mer
3 år 7 månader sedan #1278977 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur börjar man filosofera?
Det är egentligen en ungdomsbok från 1991.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 7 månader sedan #1278978 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Hur börjar man filosofera?
Jag tycker många olika ungdomsböcker är både inspirerande och fascinerande och intressant. Sedan även vissa barn, ungdoms och familjefilmer kan vara väldigt inspirerande och bra.
Mer
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1278980 av Maxjohan1983
Idag avskyr jag filosofi. Jag läste mycket för tio år sedan. Jag tycker det är ett slags mentalt runkande i tänkande eller vad man ska säga. Idag är jag nöjd om jag bara kan få tiden att gå utan att tänka så mycket. Alltså, leva i nuet.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Maxjohan1983.