Hur börjar man filosofera?

  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1278982 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Hur börjar man filosofera?
Geta har du inte fler boktips?
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Pimed.
Mer
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1279011 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur börjar man filosofera?
Bryan Magee hade intressanta TV-program om filosofer på TV-kanalen Axess. Tror en del av dem finns på Youtube. Kant anses vara bästa filosofen.
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1279036 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Hur börjar man filosofera?

Richard skrev: Jag har läst på sen länge om naturvetenskapliga teorier, om hur universum är uppbyggt, allt ifrån minsta lilla kvark till det största observerbara universum, strängteorier o liknande. Periodvis, som rätt nyligen var jag intresserad av religion o läste bibeln o andra religiösa skrifter, men tyckte inte att jag fick ut det jag sökte, vad det nu är jag söker...

Nu tänkte jag börja med ett helt nytt kapitel, filosofi!

Jag vet knappt vad det innebär o läste inte ens filosofi på gymnasiet, men jo, att man söker svar o lösningar samt att det är ett väldigt brett område. Men var ska man börja, om man vill studera filosofi på egen hand? Man har ju ett hum om "de gamla grekerna", typ Sokrates, Platon o Aristoteles har man ju hört talas om. Men vet knappt vad dom gjorde...

Ska börja med att googla runt lite o försöka hitta vad som ingår i gymnasiekursen i.a.f. Men om nån har nått tips, så får ni gärna komma med det!


Alvin Plantinga är en kristen filosof.

en.m.wikipedia.org/wiki/Alvin_Plantinga



Sen har du William Lane Craig.

en.m.wikipedia.org/wiki/William_Lane_Craig


Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 7 månader sedan by Admin1. Orsak: Ändrat bildstorlek till 300px.
Mer
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1279096 av memphis
Svar från memphis i ämnet Hur börjar man filosofera?
Filosofi är ett av mina favorit områden! Filosofi är ett verktyg för att man ska kunna ta sig igenom livet på ett bättre sätt! Min absolut mest användbara filosofi är den buddhistiska filosofin. Den hjälper människan med sådant som mening, sorg, rädslor, döden, att vara nöjd osv. Jag gillar även antikens filosofer. Som gör det samma.
Last edit: 3 år 7 månader sedan by memphis.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279148 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Hur börjar man filosofera?
Filosofi är läran om logiken och absolut inte så flummigt som ni beskriver här. Om något går att bevisa så används filosofisk lära för att analysera det hela. Det lilla jag läst i filosofi finns på handens fem fingrar. För att t ex analysera om solen kommer att gå upp imorgon liksom idag är denna en fråga om induktion kontra deduktion där induktion baseras på upplevelse och erfarenhet men ändå inte en absolut sanning. En dag kommer solen inte att gå upp. Deduktion innebär att logikens lagar är uppfyllda och kan bestå för igår, idag och imorgon. Ytterst svårt att hitta eftersom vi människor är en produkt av induktion och inte har tillräcklig kunskap.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279155 av memphis
Svar från memphis i ämnet Hur börjar man filosofera?
Det är absolut inget flum jag talar om Cosmos.

Slog upp vad filosofi betyder, och Filosofi betyder kärlek till visheten. Och att filosofera beryder att tänka på saker som inte har ett självklart svar. Logik är en del av filosofin. Moral är en annan del.