Tro

Mer
19 år 4 månader sedan #7021 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tro
Som Zedd skrev här uppe, det måste till en personlig övertygelse. Börjar man tala om onda andar med en läkare så ......

Men du kan gå in i Nya Testamentet på Markus evangelium tredje kapitlet och läsa ifrån fjortonde versen till fjärde kapitlet, så får du se vad som är sagt om Jesus utav hans moder och bröder och vad Jesus svarade. Läs då nittonhundra sjutton års översättning.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7026 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tro
Hej Zedd,

Visst har jag en tro... en egen... lite svår att klassificera inom en viss religion...

Hej Silverseven,

Men inom judendomen finns ju också Kabbala som gör just det... blickar in i mystiken...

Finns ju även kristen mystik... och österlänsk...

Kanske det är just det som är en del av välsignelsen... eller förbannelsen... med att leva med psykos... att man har en öppen kanal till de delar av en själv som öker svar på "det som finns där ovan... vad som finns därnedan.... vad som fanns före... och vad som kommer efteråt..."

Visst kanske det hade varit bättre att inte ha fötts utan ha stannat i andevärlden där alla dessa frågors svar är mer uppenbara... men ändå har man valt att födas in i jordelivet... och att dras med dessa frågor...

I en annan tid kanske de som grubblar på dessa frågor hade setts som profeter... mystiker... medicinman eller ötragummor... schamaner... orakel... eller i värsta fall häxor....

Vi behövs nog även i denna tid... även om stigmat just nu heter "psykiskt sjuk"...
  • Pallekula
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #7029 av Pallekula
Svar från Pallekula i ämnet Tro
Jag tror på ingenting, och alltet.
Mer
19 år 4 månader sedan #7032 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tro
Pallekula! Den jag litar på mest är mig själv och den jag litar på minst är mig själv.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Pallekula.
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #7034 av Pallekula.
Svar från Pallekula. i ämnet Tro
Nissegossen,

Allting hör ihop, men det det är inget som håller fast verkligheten.
Mer
19 år 4 månader sedan #7036 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Tro
jo, jag är troende.
Kallar det kristendom.
Det betyder oerhört mycket, men för min sjukdom vet jag inte. jag är rädd att be och kommunicera med Gud (eller vad man vill kalla det) eftersom jag är rädd att jag inte ska höra skillnad på Gud och mina röster.

inte helt lätt det där...