Vilket är bäst Gamla eller Nya Testamentet?

Mer
10 år 1 månad sedan #653274 av saara
Vi lever i Nya Testamentets tid så man kan nog säga att Nya Testamentet är viktigare men Gamla Testamentet behövs också.
I Gamla Testamentet har jag läst mest i Psaltaren och Ordspråksboken.Har inte läst igenom hela Bibeln någonsin.
Mer
10 år 1 månad sedan #653282 av Nissegossen
Det ena är beroende på det andra. Det går inte att rycka ett Testamente från det andra. För att det ligger så mycket i historien att man inte kan ta och säga att ett Testamente är det förhärskande.

Utan ett Testamente blir historien tagen ur sitt sammanhang!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 1 månad sedan #653326 av saara
Det stämmer Nissegossen.
Mer
10 år 1 månad sedan #653511 av notwoodstock
Jag tänkte först att jag inte skulle 'störa' servern, men jag måste få skriva det som jag är rätt så säker på:

NT är det vi lever för och med, fick ett sådant häromdagen i gåva, och den får mig att dels att komma ihåg att det sagts mig att hela Bibeln är "Guds kärleksbrev" till oss kristna och i kristen kultur.

NT är ju det som presenterar nya förbundet - dop och Nattvard, och jag själv skulle inte sätta någon Bibelbok främst. Det är nu så att jag förstår att Gud, Jesus och Paulus m.fl. betonar olika saker beroende hur man lever med Gud. Jag fick till mig vissa saker, bl. så fick jag hela Rom. 8 av en kristen "biker" som är helbra. Och hela Romarbrevet är spännande - jag har inte läst hela, men jag försöker i någon mån låta det leda mig vidare, plus att andra Bibelord som jag hittat är klart applicerbara på sådant som jag levt igenom.

GT är ju sådant, att de viktigast sakerna i NT påstås gå att hitta där, t.ex det förnämsta budet, och det Jesus frågade den unge mannen om han hade gjort samt kärleken till Gud. Jag är osäker på om Fadern, som ju Jesus betonade, med Fader Vår t.ex går att se i GT. Viiserligen så har jag haft stor glädje själv över Ordspråksboken, den är underbart vis i många olika råd hur man skall göra mer specifikt.

"Om Gud är i himlen och du är på jorden, så låt dina ord vara få" är från GT. "Arbeta på er frälsning, med fruktan och bävan" är NT. Varför Gud har så olika framtoning i GT och NT tror jag personligen för att Gud har ställt olika krav på människan i olika skeden.

[1] Under gammal tid så gällde Guds vädjan och dekret - håll er till "öga för öga och tand för tand"

[2] Sedan fick Mose Lagen som förordnade Hur Herren ville ha Israels folk att hålla sitt Förbund.

Detta blev tydligen trassligt så som hela GT berättar om, inte ens Jona lyckades klara rätt först.

[3] Till sist så kom dom han som GT så mycket profeterade om - Jesus. Och han skötte vår frälsning med segern på Golgata.
Men om jag förstår det rätt, så blev Jesus 'smord' först av kvinna, med olja som kostade en ruskigt stor summa pengar. Och jag tror att det var då Messias, "den som också kallas Kristus" visade att han också som Gud ville, skulle visa sig värdig Guds plan -

"The Enigma of the Cross" - för mysteriet hur Gud segrade genom hans lidande på korset, det klarar jag inte av att förstå. Jag har själv trassel att sätta mig in hur man kan vara så elak att göra så fruktansvärt mot någon.

Men hela Bibeln handlar om hur Gud gör mot en enligt "var och ens gärningar". Men vi lär oss att tåla mer och mer med tiden - till sist blir vi Kristus mer värdiga, så att vi inte hämnas på folk.

Själv så har jag trasslet att jag lurat mig på saker, t.ex i Svenska Bibeln så står det "lär oss att våra dagar är få" (GT), men Nya Testamentet i synnerhet utlovar ju det som Judarna och hade en del som trodde på - Evigt Liv. Inte till alla...

Jag vill till sist betona att jag har inte läst allt som jag behöver själv ens i Bibeln, inte hela Rom 8 ens. Så om någon vill skriva närmare om något av detta, så är jag enbart glad.-

:hjärta :grandpa :hjärta

/notwoodstock
Mer
10 år 1 månad sedan #653563 av Admin1
Gamla Testamentet är väl huvudsakligen hämtat ur Judendomens skrifter, så det är väl egentligen inte ren kristendom, som Nya Testamentet är.
Mer
10 år 1 månad sedan #653601 av Isa-Alise
I Matteus 5:17-19 talar Jesus om lagen (GT):

17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. 18 Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav,[c] inte en prick[d] i lagen[e] förgå, förrän allt har skett. 19 Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket.

Gamla testamentet gäller alltså, men vi har fått nåd genom Jesu död och uppståndelse.

Jesus var judisk. Han gjorde det möjligt för hedningarna att bli inympade i tron och välsignelsen.

Paulus skriver om detta i Romarbrevet 11:


1. Så frågar jag nu: Har då Gud förskjutit sitt folk? Bort det!
Jag är ju själv en israelit, av Abrahams säd och av Benjamins
stam.
2. Gud har icke förskjutit sitt folk, som redan förut hade blivit
känt av honom. Eller veten I icke vad skriften säger, där den
talar om Elias, huru denne inför Gud träder upp mot Israel med
dessa ord:
3. »Herre, de hava dräpt dina profeter och rivit ned dina altaren;
jag allena är kvar, och de stå efter mitt liv»?
4. Och vad får han då för svar av Gud? »Jag har låtit bliva kvar
åt mig sju tusen män, som icke hava böjt knä för Baal.»
5. Likaså finnes ock, i den tid som nu är, en kvarleva, i kraft av
en utkorelse som har skett av nåd.
6. Men har den skett av nåd, så har den icke skett på grund av
gärningar; annars vore nåd icke mer nåd.

7. Huru är det alltså? Vad Israel står efter, det har det icke
fått; allenast de utvalda hava fått det, medan de andra hava
blivit förstockade.
8. Så är ju skrivet: »Gud har givit dem en sömnaktighetens ande,
ögon som de icke kunna se med och öron som de icke kunna höra
med; så är det ännu i dag.»
9. Och David säger:
»Må deras bord bliva dem till en snara,
så att de bliva fångade;
må det bliva dem till ett giller,
så att de få sin vedergällning.
10. Må deras ögon förmörkas,
så att de icke se;
böj deras rygg alltid.»

11. Så frågar jag nu: Var det då för att de skulle komma på fall som
de stapplade? Bort det! Men genom deras fall har frälsningen
kommit till hedningarna, för att de själva skola »uppväckas till
avund».
12. Och har nu redan deras fall varit till rikedom för världen, och
har deras fåtalighet varit till rikedom för hedningarna, huru
mycket mer skall icke deras fulltalighet så bliva!

13. Men till eder, I som ären av hednisk börd, säger jag: Eftersom
jag nu är en hedningarnas apostel, håller jag mitt ämbete högt
--
14. om jag till äventyrs så skulle kunna »uppväcka avund» hos dem
som äro mitt kött och blod och frälsa några bland dem.
15. Ty om redan deras förkastelse hade med sig världens försoning,
vad skall då deras upptagande hava med sig, om icke liv från de
döda?
16. Om förstlingsbrödet är heligt, så är ock hela degen helig; och
om roten är helig, så äro ock grenarna heliga.
17. Men om nu några av grenarna hava brutits bort, och du, som är av
ett vilt olivträd, har blivit inympad bland grenarna och med dem
har fått delaktighet i det äkta olivträdets saftrika rot,
18. så må du icke därför förhäva dig över grenarna. Nej, om du
skulle vilja förhäva dig, så besinna att det icke är du som bär
roten, utan att roten bär dig.

19. Nu säger du kanhända: »Det var för att jag skulle bliva inympad
som en del grenar brötos bort.»
20. Visserligen. För sin otros skull blevo de bortbrutna, och du
får vara kvar genom din tro. Hav då inga högmodiga tankar, utan
lev i fruktan.
21. Ty har Gud icke skonat de naturliga grenarna, så skall han icke
heller skona dig.

22. Se alltså här Guds godhet och stränghet: Guds stränghet mot dem
som föllo och hans godhet mot dig, om du nämligen håller dig
fast vid hans godhet; annars bliver också du borthuggen.
23. Men jämväl de andra skola bliva inympade, om de icke hålla fast
vid sin otro; Gud är ju mäktig att åter inympa dem.
24. Ty om du har blivit borthuggen från ditt av naturen vilda
olivträd och mot naturen inympats i ett ädelt olivträd, huru
mycket snarare skola då icke dessa kunna inympas i sitt eget
äkta olivträd, det som de efter naturen tillhöra!

25. Ty för att I, mina bröder, icke skolen hålla eder själva för
kloka, vill jag yppa för eder denna hemlighet: Förstockelse har
drabbat en del av Israel och skall fortfara intill dess
hedningarna i fulltalig skara hava kommit in;
26. och så skall hela Israel bliva frälst, såsom det är skrivet:
»Från Sion skall förlossaren komma,
han skall skaffa bort all ogudaktighet från Jakob.
27. Och när jag borttager deras synder,
då skall detta vara det förbund, som jag gör med dem.»

28. Se vi nu på evangelium, så äro de hans ovänner, för eder skull;
men se vi på utkorelsen, så äro de hans älskade, för fädernas
skull.
29. Ty sina nådegåvor och sin kallelse kan Gud icke ångra.
30. Såsom I förut voren ohörsamma mot Gud, men nu genom dessas
ohörsamhet haven fått barmhärtighet,
31. så hava nu ock dessa varit ohörsamma, för att de, genom den
barmhärtighet som har vederfarits eder, också själva skola få
barmhärtighet.
32. Ty Gud har givit dem alla till pris åt ohörsamhet, för att sedan
förbarma sig över dem alla.

33. O, vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Huru
outgrundliga äro icke hans domar, och huru outrannsakliga hans
vägar!
34. Ty
»vem har lärt känna Herrens sinne,
eller vem har varit hans rådgivare?
35. Eller vem har först givit honom något,
som han alltså bör betala igen?»
36. Av honom och genom honom och till honom är ju allting. Honom
tillhör äran i evighet, amen.