Meditation

Mer
9 år 4 månader sedan #709890 av Quinn
Svar från Quinn i ämnet Meditation
Jag mediterar och det fungerar för mig, det har dock varit en lång väg. Jag började meditera när jag låg på behandlingshem och var nog inte tillräckligt stabil för att meditera just då. Man ska nog vara någorlunda stabil när man börjar tror jag. Så jag slutade med det och började igen för en tre, fyra år sedan.

Jag har lärt mig genom att läsa böcker och på så sätt bildat mig en uppfattning hur man ska göra. Vilket egentligen kanske inte är att rekommendera, i bästa fall har man en "lärare" som kan leda en på vägen. Tyvärr var inte det möjligt för mig just då.

Det finns en missuppfattning att man kan meditera bort obehagliga tankar och känslor vilket nog var inställningen jag hade i början, vilket inte alls fungerar.
Som ett zen-ordspråk lyder: "The obstacle is the path". Det handlar om att lära känna sina negativa sidor, smärtsamma känslor, obehagliga och nyckfulla tankar, sitta med dom, acceptera dom, för att till sist släppa taget om dom.

Jag utövar "metta bhavana" vilket betyder ungefär "odling av kärleksfull vänlighet". I korthet tänker man t.ex Må hon eller han bli helt och hållet lycklig och Må hon eller han bli helt och hållet fri från lidande och otillfredställelse, och så ser man om det uppstår en känsla av värme. Gör det inte det är det ok, gör det det försöker man vila i den känslan. Det handlar inte om att tvinga fram någonting, det är väldigt lätt att det blir krystat.
Tanken är att medkänsla och värme ligger latent i vår natur, det finns liksom där redan, det gäller bara att upptäcka det.
Mer
9 år 4 månader sedan #709918 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Meditation
Andningsövningar är bra mot ångest (PTSD är en slags ångest) samt avslappningsövningar vid spändhet, ångest och när man känner sig uppjagad.

www.viska.se/index.php/sjalvhjal ... mot-angest
www.viska.se/index.php/sjalvhjal ... gsovningar
Mer
9 år 3 månader sedan #710148 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Meditation
Har någon här testat Akineton, som ges mot antipsykotikabiverkningar, som stelhet och darrningar. Nissegossen brukar tala om att man känner sig avslappnad av den. Jag undrar därför om Akineton kan vara en form av avslappning eller meditation på burk?
Mer
9 år 3 månader sedan #710155 av Jacobson
Svar från Jacobson i ämnet Meditation
jag hade akineton vid behov under en period och ja, tog jag ingen under 24 tim så blev jag avslappnad dagen efte vid intag av akineton. nu har jag pargitan som jag ska ta vissa tider egentligen men tar dom när jag börjar få känningar av biverkningar. likadant där tar jag ingen på 24 tim så känner jag av att man blir avslappnad dagen efter vid intag
Mer
9 år 3 månader sedan #711832 av Jesus/magnus
Svar från Jesus/magnus i ämnet Meditation

malin71 skrev: Jag kan tyvärr inte meditera på grund av alldeles för mycket trauman som barn kombinerat med Ptsd. När jag då mediterar så kommer förträngda minnesbilder upp och jag känner skräck och panikångest. 3 olika individer inom psykiatri har provat att sätta mig i meditation men har alla, kommit fram till att det är en fara för mig så tyvärr.... Skulle gärna vilja kunna dock...


vill du att jag leder dig ut?
känner att Jesus har vägarna att gå <3
nyckel ord du behöver fundera på ;

" träsmak. "

hör av dig? pm eller tel? (nisse har mitt telnr)
det går att leva utan sargade minnen, tro mig, jag är på väg ur all crap,
önskar dig allt väl.

/magnus

John 8:31-32.
Mer
9 år 3 månader sedan #711843 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Meditation
Jag som Kristen kan inte meditera. Kontemplation är svårt med inre röster närvarande. Jag råder ingen Kristen att meditera.

Andra religioner har ju detta, enda saken som jag då vill nämna är att meditation kanske inte är nyttigt om man har schizofreni.

En orsak till varför jag vill varna lite, t.ex för Mindfulness, är att jag blev sjuk andra gången efter bl.a avslappningsövningar.