Psykoser kopplade till religion.

Mer
9 år 4 månader sedan #709871 av malin71
Nu undrar jag hur många här som har psykoser kopplade till den tron de bär på?

Tycker det är så fascinerande att många, många här och på ett annat forum (Intervoice) har liknade religiösa psykoser. Där de får kontakt med dem som de tror på. Hur är/var det för er?

Jag och min kära dotter (19år nu) hade ett otroligt givande samtal igår. Där vi kunde fritt prata om våra upplevelser (hon upplever också saker men inte riktigt på samma sätt) och där ingen dömde den andra och där vi märkte hur lika vi är. Fast hon är liksom inte "sjuklig" av sina upplevelser. Mitt satte ju igång när jag var 3 år gammal och eskalerade sen vid 12års ålder. Och jag blev rädd för det jag såg och upplevde och ju mer tiden gick och jag sprang ifrån mina upplevelser, ju sjukare blev jag.
Nu är jag inte rädd längre som sagt, jag låter dem bara passera. Men visst, när en sanndröm går i lås eller liknande visioner jag har, så skuttar jag ju till lite. Tycker det är märkligt att sådant kan ske men rädslan för det är iallafall borta nu. Det är bara att låta det bero...

Men under psykosen, slog allt slint. Det blev "overload" av Andliga upplevelser och det var under tiden som jag fortfarande var rädd för större delen av det. Jag blev verkligen jättedålig och det pågick i över 2 år. Men nu känns det som om det var en total överkurs, på ett sätt, inom min tro på Farfar mm, mitt Andliga aspekt. Allt jag hade upplevt som barn, med hallucinationer röster mm, slog på mer än någonsin. Så otroligt intensivt och till slut, skrämmande. Men! det jag lärde mig var ju att den världen ville jag inte ha kontakt med på samma sätt igen. Finns ingen anledning att min "tro" skulle upplevas så skrämmande och hotfull...det ska ju vara vackert...eller?

Efter psykosen ebbade ut och jag sa nej till allt Andligt i många år, så blev jag nästintill Ateist. Och slog bort allt...igen... Men som sagt, när min Mor gick bort i somras så har tryggheten infunnit sig i min själ, rädslorna är borta och jag kan tycka att det Andliga ska jag ha respekt för men inget jag ska skjuta bort igen....

Mina upplevelser har funnits där sedan barnsben och de slutar inte komma, då är det väl bara för mig att acceptera att så blev den Andliga aspekten för just mig. Jag skulle inte hamna att tro på Kristendomen eller Islamen tydligen (eller någon annan större religion heller för den delen) utan jag tror det är olika för alla.

Psykosen fick jag för att jag blev så rädd. Och jag är övertygad om att 95% av det jag upplevde då, var rent av sjukligt, men resten då...? Var det en Andlig "overload"...?

Ni som har en tro...hur har era psykoser varit? Och är ni fortfarande troende efter dem?
Mer
9 år 4 månader sedan #709873 av MsTibbs
Första hallucinationerna jag kommer ihåg tydligt, var när en man röt i en bokhandel; "Du får inte läsa den boken, du ska läsa Bibeln, den ger dig svar". Sen har jag sett och hört en ängel "Valet är ditt" sa hon. Att jag kommer till himmelen oavsett suicid. Sen mycket demoner, röda, grottor, lava och eld. Både syn, hörsel och känsel. Detta är dte jag kommer på på rak arm. Jag är snarare mer troende nu, när jag sett med mina egna ögon.
Mer
9 år 4 månader sedan #709874 av Inwatto
Jag är fortfarande troende trots en massa andliga upplevelser som, av en del i kyrkans värld, anses som sjukliga. Och visst har jag varit psykotisk och sjuk. Men, jag tror att det inte är religionens fel. Det är religiösa saker som kommer fram när man blir psykotisk, inte att man blir sjuk av religion. På så vis blir man sjukförklarad fortare om man har en religiös uppfostran och får medicin tidigare, vilket ger färre funktionsförluster.

Det är svårt att skilja på andliga upplevelser och psykotiska hallucinationer. Min tro är att det andliga ska vara avskilt och att man kan lämna det ifred. Det finns och man behöver inte hjälpa till.

Idag är jag kristen men tillhör inte någon församling. Har en "egen" kyrka. Ensam. Den ska inte växa.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 4 månader sedan #709875 av lärjungenMatteus
Undvik allt onödigt prat. Säg bara sådant som är gott och till hjälp för dem som ni samtalar med, och som kan bli dem till välsignelse.
Mer
9 år 4 månader sedan #709934 av Lobster
Jag tror jag var på utkanten till en psykos när jag var sökare, så deprimerad var jag. Boken "Han begynte om igen" av Frank Mangs (som säkert menade väl) i synnerhet fick mig att sluta äta ett tag och inte göra något annat än att försöka "fånga upp" Guds vilja med mitt liv. Det var hårt.
Mer
9 år 4 månader sedan #709945 av björk
allt blir fullständit upp och ner under psykos !