Varför lider vi?

Mer
7 år 8 månader sedan #857595 av Geta
Svar från Geta i ämnet Varför lider vi?
Arvssynden ska vara ett påhitt. Men beror inte lidandet på en sorts arvssynd som
påminner om det sociala arvet. Gustav Jonsson myntade begreppet. Han kallades
Skå-Gustav.
Mer
7 år 8 månader sedan #857596 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Varför lider vi?
Inte svar, utan viktiga ord om något som själavård vågar sig på:

”Ty vilken människa vet vad som är i en människa, utom den människans egen ande? Likaså känner ingen vad som är i Gud, utom Guds Ande. Men vi hava icke fått världens ande, utan den Ande som är av Gud, för att vi skola veta vad som har blivit oss skänkt av Gud. Om detta tala vi ock, icke med sådana ord som mänsklig visdom lär oss, utan med sådana ord som Anden lär oss; vi hava ju att tyda andliga ting för andliga människor. [color=#4000FF:2piugw2w]Men en »själisk» människa tager icke emot vad som hör Guds Ande till. Det är henne en dårskap, och hon kan icke förstå det, ty det måste utgrundas på ett andligt sätt.”[/color:2piugw2w]
??1 Korinthierbrevet? ?2:11-14? ?(1917 års Bibel)
Mer
7 år 8 månader sedan #857597 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Varför lider vi?
Friheten... I att få vara ett Guds barn:

”Skapelsen har ju blivit lagd under förgängligheten, icke av eget val, utan för dens skull, som lade den därunder; dock så, att en förhoppning skulle finnas, att också skapelsen en gång skall bliva frigjord ifrån sin träldom under förgängelsen och komma till den frihet som tillhör Guds barns härlighet.”
??Romarbrevet? ?8:20-21? ?(1917 års Bibel)
Mer
7 år 8 månader sedan #857600 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Varför lider vi?
Och hur hittar man dit, till friheten... varför korsbärande?

”Då sade Jesus till de judar som hade satt tro till honom: »Om I förbliven i mitt ord, så ären I i sanning mina lärjungar; Och I skolen då förstå sanningen, och sanningen skall göra eder fria.»”
??Johannes? ?8:31-32? ?(1917 års Bibel)

”Den som icke bär sitt kors och efterföljer mig, han kan icke vara min lärjunge.”
??Lukas? ?14:27? ?(1917 års Bibel)
Mer
7 år 8 månader sedan #857603 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Varför lider vi?
Någon lärde mig att Jakobs brev innehåller spännande saker, t.ex:

”Och rättfärdighetens frukt kommer av en sådd i frid, dem till del som hålla frid.”
??Jakobsbrevet? ?3:18? ?(1917 års Bibel)
Mer
7 år 8 månader sedan #857605 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Varför lider vi?
wow vem ska läsa det mamma?

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻