Katoliker?

Mer
6 år 8 månader sedan #966585 av Lindsay
Svar från Lindsay i ämnet Katoliker?
Det är stor skillnad, beroende på vem du frågar. Du har kanske hört denna fråga: "Är du kristen eller katolik?" undrar du inte hur det kommer sig? det är en stor skillnad, så stor att katoliker kallas just katoliker och inte kristna.
Du kan ju söka på frågor som: "Är katoliker kristna?" / eller "varför är inte katoliker kristna?" "vad är det för skillnad på kristna och katoliker?" "varför dyrkar katoliker Maria?" med mera, det finns många punker som de gör som egentligen går emot självaste bibeln men katolska (romerska) kyrkan anser att de är sända direkt från gud och de kan inte göra något fel.
Och den stora splittringen som skapade protestant / lutheraner från katoliker berodde mycket på hur den katolska kyrkan utövade sin makt, det finns många punkter, som att de kunde sälja "bot" alltså man kunde "köpa sig en plats i himlen" eller iallafall förkorta sin tid i skärselden.
Kort sagt, det kan vara enorma skillnader.
Mer
6 år 8 månader sedan #966590 av Geta
Svar från Geta i ämnet Katoliker?
Det tråkiga med kristna är att de olika riktningarna anser att de sitter på sanningen och att de andra har fel.
Mer
6 år 8 månader sedan #966611 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Katoliker?
Det är aldrig ens fel när man träter.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 8 månader sedan #966616 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Katoliker?
Jag hänger kvar i svenska kyrkan tills vidare tror jag :)
Mer
6 år 8 månader sedan #966626 av Geta
Svar från Geta i ämnet Katoliker?
Jag tycker att det är jobbigt att man ska ge tionde i frikyrkorna. I Svenska kyrkan har man ju betalt kyrkoskatt även om det inte är så mycket.
Mer
6 år 8 månader sedan #966630 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Katoliker?
Följ Paulus i den frågan.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum