läkare...

Mer
19 år 4 månader sedan #6711 av mamma65
läkare... skapades av mamma65
Hej jag undrar om det är nån annan som upplevt det att det är svårt som anhörig o få tag på läkare?Har påtalat det några gånger till personalen....o dom har vidarbefodrat det...men inget händer...vad ska man göra?
  • Martin
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #6713 av Martin
Svar från Martin i ämnet Läkare
Hej!
Ja, det är onekligen ett problem. Har själv haft det knepigt att få tag på läkaren som har hand om min mamma. Får alltid prata med en sköterska som inte har ngn riktig koll. Tror att läkarna är så få att de inte har tid att ta i sådana frågor själva utan tar hjälp av sköterskorna.
Mer
19 år 4 månader sedan #6736 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet läkare...
Anhöriga och patienten börjar idag ses som en viktig resurs för att förbättra vården. I USA anser man att ett utökat patient- och anhöriginflytande över vården är viktigt för att förbättra den. Det krävs för att snabba på utvecklingen, som går lite långsamt annars anses det.

I Socialstyrelsens Kunskapsöversikt finns ett avsnitt om anhörigas roll i schizofrenivården skrivet av Schizofreniförbundet (anhörigförening). Se sid 105
www.viska.se/viewlink-177.html

Ibland tror jag anhöriga kan bli ett problem. Antag att patienten är myndig och denne och anhöriga har helt olika uppfattningar om hur vården skall vara. Vem skall läkaren då rätta sig efter? Patienten eller anhöriga?
Mer
19 år 4 månader sedan #6742 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet läkare...
-