Öronproblem

  • Liillemor
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #273830 av Liillemor
Öronproblem skapades av Liillemor
Jag är anhörig till en 40-årig kvinna med schizofreni.
Hon har de senaste åren skyddat sig för alla ljud och använder ofta öronproppar och liknande. Hon kan inte höra musik eller höra ljudet från TV:n och inte heller ganska vanliga vardagsljud. Det har blivit ett stort handikapp för henne, eftersom hon inte längre kan befinna sig ute i samhället där det i hennes tycke finns höga ljud. Hon säger att hon får ont i öronen.

Vad kan man göra åt något sådant. Både hon och hennes familj lider av situationen.
Det är väldigt känsligt att ta upp detta ämne med henne, då slår hon direkt bakut. Så vad gör man?
Mer
14 år 3 månader sedan #273831 av skord
Svar från skord i ämnet Öronproblem
få henne att viska. bara kolla.

såklart man kan va livrädd.


& vi med schizofreni vet det.
  • Schizobrain
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #273832 av Schizobrain
Svar från Schizobrain i ämnet Öronproblem
Det finns något som heter illusioner när man hör röster ifrån ljudkällor. Vissa typer av ljud kan vara förknippad med obehagliga röster. Även i bakgrundsbruset från hörselskydd hörs dock röster. Hon kanske bara vill minska på stressen från omvärlden genom att stänga ute buller. Troligen det senare.
Mer
14 år 3 månader sedan #273846 av joy
Svar från joy i ämnet öronproblem
Just nu så har jag också öronproblem.
Jag har köpt en mössa med öronlappar som jag använder flitigt,när jag är ute.
Dock inte inne,jag har själ haft en tanke på öronproppar.
Men jag använder den när jag ska gå och handla.
Det ute stänger ljud som Tex, brus och ljud från kyldiskarna, folks prat, sorl mm.
Jag har inhandlat scarfar, som jag ska använda till våren.
Kan hon inte försöka med det ??
Bara ett enkelt tips.
Öronproppar vill jag inte ha.
Man drar ner scarfen lite över öronen. Jag är 46 år. :D
Mer
14 år 3 månader sedan #273921 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet öronproblem
joy,

Hon brukar också dra ned mössan över öronen och på andra sätt försöka undvika ljud.
Men problemet är ju inte hur hon ska slippa ljuden utan hur hon ska slippa att i alla sammanhang behöva skydda sig från ljud.
Det blir ju så jobbigt för den övriga familjen att inte kunna leva ett normalt liv utan hela tiden anpassa sig till hennes öron som alltså gör ont. Jag tvivlar på att det gör ont, det verkar mer vara en fix idé.
Det jag undrar är vad man kan göra för att hjälpa henne för det går inte att leva i en ljudisolerad värld.
Mer
14 år 3 månader sedan #273925 av Geta
Svar från Geta i ämnet Öronproblem
Har hon gått i någon sorts terapi som KBT eller fobiträning?