Öronproblem

Mer
14 år 3 månader sedan #273951 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Öronproblem
Jag gillar inte heller onödiga ljud. Sambon använder lurar då han ser på tv så att jag slipper höra det ljudet - det tycker jag är fint av honom!
Mer
14 år 3 månader sedan #273971 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Öronproblem
Hon kanske har hörselhallucinationer och då kan öronproppar ibland ha effekt. Men oftast räcker det med en öronpropp i höger öra och hjälper inte det kan man flytta den till vänster öra.

Ni kan ju fråga henne om hon hör röster för det kan vara ett tecken på att medicineringen kanske borde justeras.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #273979 av
Svar från i ämnet Öronproblem

Geta skrev: Har hon gått i någon sorts terapi som KBT eller fobiträning?


Hon har aldrig fått någon form av terapi, det enda har varit mediciner och att hon blivit inlagd några dagar när hon blivit riktigt dålig. Numera får hon gå på återbesök, men under flera år lämndes hon bara åt sitt öde, vilket fick till följd att hon ibland slutade ta sin medicin.

De patienter som får terapi, är det sådana som själv ber om det och har förmågan att hålla sig framme? Jag har en känsla av att de som verkligen skulle behöva terapi blir utan om de inte själva ber om det.
Mer
14 år 3 månader sedan #273988 av Geta
Svar från Geta i ämnet Öronproblem
Det beror nog på var man bor och vad det finns för
resurser om man erbjuds terapi eller inte.
Ni kan ju alltid föreslå att få pröva någon sorts terapi
för de läkare eller andra kontakter som ni har inom
psykiatrin.
Sedan brukar det finnas patientutbildning och familje-
utbildning för anhöriga. Att inte vara kritisk mot den
anhörige med schizofreni är viktigt då de flesta är
väldigt känsliga.
Mer
14 år 3 månader sedan #274204 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Öronproblem
Patientutbildning kan vara bra för henne att få och psykiatrin kan oftast erbjuda detta.

Psykoterapin KBT har effekt mot psykossymptom och minskar dem med 30-50 %.

Det är ganska vanligt att man slutar med antipsykotika, men det finns depåinjektioner som ger effekt i 2-4 veckor och som halverar risken för psykos. Sprutan kan man få på vårdcentralen.
Mer
14 år 3 månader sedan #274206 av Tage
Svar från Tage i ämnet Öronproblem
mina hörselhallucinationer blir värre med öronproppar. det kan bli högre nästan.mer skrikiga röster