schizofren vän?

  • solosol
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21592 av solosol
schizofren vän? skapades av solosol
Hej!

Jag har lite frågor. Det är så att en vän till mig som jag inte pratat med på länge, ringde mig igår och berättade att hon nu befinner sig i sthlm, att hon haft det väldigt tufft senaste tiden, men att nu är allt bättre och hon dejtar en känd artist och håller på att flytta in hos honom. Jag träffade henne för en fika och efter tre timmar står det klart för mig att hon inte har någon direktkontakt med den här artisten, hon åker på hans konserter, hon hänger i området där han bor och bor i sin bil (hon kommer eg från en annan stad). Hon säger att han hör allt hon säger och vägleder henne till olika platser i sthlm och det är självklart för henne att de pratar med varandra "på en annan nivå". Hon kallar sig själv väldigt medial, att hon aldrig vågat inse att hon har den här förmågan, men nu har hon äntligen förstått. Hon säger att hon mår bra. Hon har dock inga pengar och har inget sätt att sköta hygien på. Hon säger att på fredag nästa vecka ska hon åka till italien med denne man på kärlekssemester. Det är bara det att jag inte tror att artisten själv är medveten om allt det här. Jag började misstänka att allt inte stod rätt till, och funderade på vad som kan ha gått snett. Hon berättade att hon haft en farbror som blivit klassad som schizofren men att hon nu börjat förstå att det var omgivningen som ville sätta den stämpeln på honom óch att han inte alls var sjuk. Vad ska jag göra? Hur kan jag hjälpa henne? Låter det möjligt att hon skulle kunna ha drabbats av schizofreni? Hon har levt ett oerhört tufft liv för övrigt, med många traumatiska upplevelser. Jag vore verkligen tacksam för svar!

Mvh solosol
Mer
18 år 7 månader sedan #21605 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet schizofren vän?
Jag är ingen doktor, men nog låter det lite skumt. För mig låter det som en psykos, har själv haft en. Låter som hon tror hon konverserar med kändisen i sitt huvud.
Låter inte alls bra. Jag tycker hon borde få hjälp omedelbart!

/Fredrik
Mer
18 år 7 månader sedan #21606 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet schizofren vän?
Håller med Fredrik!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 7 månader sedan #21608 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet schizofren vän?
Nej. det låter verkligen inte Ok. Försök locka hem henne.
Mer
18 år 7 månader sedan #21609 av Geta
Svar från Geta i ämnet schizofren vän?
borttaget
  • solosol
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21611 av solosol
Svar från solosol i ämnet hur???
Nej det kanske inte är helt taget ur luften, men det hon påstår är att Ulf Lundell och hon ska åka till Toscana nästa fredag utan att hon pratat med honom mer än i sitt huvud....
Hon sitter med hans foto (urklipp från en tidning) i handen, tittar på det och skrattar till lite ibland och säger att han hör oss.
Hon berättar att han sagt till henne att på deras första date ska de gå på gyllene freden och hon ska ha på sig en svart sammetsklänning, så hon har gått och lagt undan en sådan i en affär plus lite smycken och sagt till expediten att Ulf Lundell ska komma och hämta dem åt henne. Det är så självklart för henne.
Det finns många mer detaljer hon berättar som inte går ihop, men jag tycker att det är tillräckligt för mig. Hon har aldrig pratat med honom på riktigt, det säger hon själv efter många om och men. De har en andlig kontakt. Det är så hon får sin information säger hon.

Problemet är bara att jag faktiskt inte vet hur jag ska gå tillväga för att hjälpa henne. Jag skulle kunna få hem henne till mig, men sen?
Hon anser ju inte själv att hon är sjuk utan att det är omgivningen som inte förstår.

Hur ska jag kunna hjälpa henne att få adekvat vård när hon själv inte anser sig behöva den?