Varför gör man EEG, EKG, och magnetröntgen?

  • /Bianca
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #23407 av /Bianca
Jag undrar varför man gör EEG, EKG, och magnetröntgen? (när man åker in i en tunnel)
För att utesluta vad?
Min kompis har mycket ångest, och får antidepressivmedicin och går och pratar med en psykolog, och nu vill psykologen att hon ska genomgå dom här behandlingarna, och nu undrar vi, varför då?
Hon har redan genomgått alla dessa behandlingar för ett par år sedan med bra resultat.
Varför då göra om dom?
Vad är det som man kan upptäcka med dessa undersökningar?
Hon har inte epilepsi, hjärtfel eller någon hjärntumör.
Vad vi har läst på så är det dessa saker man bör misstänka ifall man ska gåigenom dessa undersökningar, eller är det något mer, som man bara kan upptäcka med dessa undersökningar?
Min komis tycker det är hemsk obehagligt med dom här undersökningarna,
är det verkligen nödvändigt att hon måste genomgå detta igen?
Någon som vet något?
Mer
18 år 6 månader sedan #23408 av Isa-Alise
Mer
18 år 6 månader sedan #23410 av Geta
Man får vara tacksam att det görs så mkt
undersökningar nu för tiden.
Men att det inte stannar bara vid undersökningar
utan att det sätts in någon behandling som ger
effekt.
  • /Bianca
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #23446 av /Bianca
går det att se med sånna undersökningar ifall man är schizofren?
Visste inte det, men tror ni det är nödvändigt att göra dom här undersökningarna en gång till? Hon har ju redan gjort dom för bara några år sedan och då var allt bra. tycker att det verkar konstigt...
Mer
18 år 6 månader sedan #23447 av Geta
borttaget.
Mer
18 år 6 månader sedan #23469 av Admin1
Diagnosen av schizofreni sker efter symptom enbart, MEN det finns kroppsliga sjukdomar och missbruk som kan framkalla liknande symptom. För att utesluta kroppsliga sjukdomar som kan ge schizofrenisymptom så gör man EEG, EKG och magnetröngen (för att upptäcka kroppsliga sjukdomar). Det är nog säkrare att göra om undersökningarna om hon inte hade exakt samma symptom när hon tidigare gjorde dem.