vill orka

  • s
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #24911 av s
vill orka skapades av s
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Vi har känt varandra så länge ända sedan hon föddes kan man väl säga. Varit lång och lerham. Piff och Puff, bill och bull ja vad man nu vill kalla det.

Vi har alltid stått vid varandras sida. Alltid. När jag blev sjuk för några år sedan fanns hon där för mig.

Jag älskar henne så mycket men det är så jobbigt så tufft att se henne tyna bort, byta personlighet och sen tänka att vi kommer kanske aldrig få tillbaka det vi hade.

Hon kanske alltid behöver ha hjälp.

Hon säger så hemska saker, skriver så hemska saker. Om döden, om att hon ska döda, döda barn. Döda allt, döda alla som inte gör som hon säger.

Jag mår så fruktansvärt dåligt av det. Jag tror att vi anhöriga mår lika jävla dåligt som de som är sjuka. men våran smärta förringas. Vi måste vara starka för den sjukes skull.

Jag är alltid orolig, att hon ska ta livet av sig, hon har försökt så många gånger. Ibland kan jag inte låta bli att tänka att det kanske skulle vara bäst om hon lyckades. Bäst för henne, eftersom hon mår så dåligt och jag vet hur det är att må dåligt, men jag vet även att man kan bli bättre. men att varje dag höra ën djävul som maler i huvudet på en som säger hemska saker.

Hon ska ha permission nu i helgen, tredje övernattingspermissionen på 2 år. annars har hon bara varit inlåst med övervakning. Hon är lite sämre just nu, hör rösterna mycket, är paranoid ser ögon i väggarna men hon ser ju så mycket ifram emot att få sova över. Jag vet inte om hon berättat för läkaren nu hur hon mår. Jag måste vakta. Jag kan inte sova. Jag måste kolla henne så att hon inte tar livet av sig. Inga saker som man kan skada sig på.

Jag skäms över att jag är så trött, över att jag ibland inte vill träffa henne. För jag blir så dålig av det men jag härdar ut för någonstans bakom allt det sjuka finns ju min älskade vän. M

men vad ska jag göra?

hur gör Ni för att stå ut när det är som svårast?

hur gör ni för att orka se på när psykiatrin inte glr någonting mer än proppa i den man älskar en massa starka mediciner?

Och finns det hopp?

just nu känns det som om det inte finns något hopp. 2 år och under de två åren har hon haft LPT med minimala permissioner och oftast med två skötare. Hon blir bättre periodvis men rösten finns alltid där och man ser när hon hör rösten, hon blir mörk i ögonen och säger hemska saker. Om att döda och att dö.

jag orkar inte mer snart, bära på allt detta själv.
Mer
18 år 6 månader sedan #25067 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet vill orka
Det låter väldigt jobbigt och det är säkert väldigt jobbigt för henne själv också. Jag gissar att hon tillhör den grupp som får dålig effekt av antipsykotika och därför har hon fortfarande symptom som plågar henne. Normalt brukar kvinnor ha en mildare sjukdom än män och också en bättre prognos, så hon avviker lite grann från det normala.

Schizofrenin brukar vara värst de första åren. Inom 5 år brukar sjukdomen lugna ner sig och de flesta förbättras. Det finns alltså hopp om att hon skall förbättras.

Om antipsykotika inte ger tillräcklig effekt brukar man använda Leponex. Om inte Leponex hjälper då finns det tilläggsbehandlingar till Leponexen som kan prövas, som ett ytterligare till antipsykotikum, litium, ECT, Lamictal och omega-3 fettsyror.

Det du kan göra att att försöka hålla kontakten med henne och lyssna på vad hon har att säga. Säg inte emot henne att hon har fel men säg inte heller att hon har rätt. Det är nog lätt att förlora hoppet i sådana här fall, men det gäller nog att inte göra det.