oro

  • Orolig vän
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1927 av Orolig vän
oro skapades av Orolig vän
Min bästa väninna ligger för tillfället inlagd på en psykosavdelning.

Läkarna tror att hon har scgizofreni men kan inget säga säkert för hon har inte gjort alla tester ännu.

Hon har fått zyprexa och hon säger att det tar bort rösterna som säger åt henne att göra dumma saker.

Hon har bara mig. Hennes mamma har gått bort och hennes pappa har hon inte så mycket kontakt med. Övriga släktningar har hon inte kontakt med heller.

Jag vet knappt någonting. Jag vet det som min vän berättat för mig. Jag har läst på internet om psykossjukdomar.

Jag och min vän har f rågat personalen om inte jag kan få prata med någon om det hela, vad man ska göra om man märker att min vän blir dålig och vad sjukdomen innebär osv. Min vän vill också att en läkare berättar för mig om hennes symptom, för hon kan inte förklara allt själv.

När vi bad om detta så sa dom att jag inte kunde få veta något för jag är inte anhörig!

Jag blev så frustrerad och arg! Vi är uppväxta ihop. vi är som syskon. Det är mig hon åker till när hon har permission. Det är mig hon ringer till när hon vill ha hjälp med något. Vi har alltid varit oskiljaktiga. När jag var sjuk gjorde hon för mig det jag försöker göra för henne, vara ett stöd och en vän i mörkret.

Jag blir så ledsen när jag inget får veta bara för att vi inte är släkt!

Varför får jag inget veta?

Det var inga problem när jag låg inlagd och var sjuk. hon var med hos läkaren och hos min behandlare flera gånger. Det är olika sjukhus nu men det borde väl vara samma policy på alla sjukhus?

//S
Mer
19 år 10 månader sedan #1932 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet oro
Hej!

Jag vet inte vad du har som rättigheter, som vän, men vården har troligen rätt gissar jag. Det finns väldigt mycket information om psykotiska besvär både på nätet och i tryckt form. Jag tror du klarar dig ganska bra på det. Problemen är ganska lika och det är säkert inte alltid vården kan ge den bästa informationen som finns.

Ett tips! Saknar hon nära anhöriga, så hjälp henne genom att ordna så hon får ett personligt ombud. Det kan nog vara väldigt viktigt för henne.

Här finns en broschyr;
www.viska.se/index.php/component ... uroleptika
Hur anhöriga skall bete sig:
www.viska.se/index.php/component ... l-bete-sig

Det finns en bok på svenska (som jag inte läst själv dock):

Att bistå vid Schizofreni
Lundin L, Malm U, Rutz W
En bok för dig som någon gång drabbats av psykos eller är närstående till någon som drabbats. Boken vänder sig också till dem som är engagerade i vård, stöd och service. Boken förklarar vad schizofreni (och likartade psykoser) är, hur psykosen kan upplevas och hur familj och närstående påverkas. Den redogör för moderna behandlingsmetoder och för hur vår kunskap om sjukdomen har vuxit de senaste åren. Nya rön om hur familjen kan bli ett stöd och en resurs redovisas utförligt. Boken är skriven på ett sådant språk att envar kan förstå och tillämpa de nya kunskaperna.

Den nya sajten Psykiatriinfo:
www.psykiatriinfo.se/
Mer
19 år 10 månader sedan #1942 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet oro
-
Mer
19 år 10 månader sedan #1958 av mono-path
Svar från mono-path i ämnet hmm
Jag håller med Isa-alise.
Du är verkligen en sann vän och du kan känna empati på
ett helt annat plan än någon annan mtp att du själv har varit inne i svängen att tag. Kämpa på!!
Mer
19 år 10 månader sedan #1963 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet oro
-