Är min bror riktigt sjuk

Mer
18 år 5 månader sedan #27875 av Ali
Hej, Jag heter Ali och kommer ursprunglingen från Eritrea, Min bror har bott I sverige 10 år och är idag 20 år gammal. När min bror blev 18 år blev han mycket "konstig". Han har alltid varit annurlunda än sina kompisar. Medan dem festade så gick han till biblioteket och läste om celldelning? När Han blev 18 så tror jag att han blev mycket deprimerad, Han blev asså inte som han var förut. Han talade mindre, Han köper inte bara kläder. Jag vill också påmmina er att han är väldigt väldigt intelligent, Han har fått pris från sin skola och har dessutom fått ett diplom från svenska historiska lubben för en uppsats när han var 17. Han kan det mesta om världen. När han blev 18 så slutade han bara gå till skolan, Han brukade gå till bibliotek och gå runt stadens mosker och eritreanska kulturföreningar. Han pratade bara om historia och beundrade mycket det eritreanska kriget för självständighet. I 6 månader fortsätte han, Han gick ner i vikt och en dag gick jag själv till biblioteket och såg min bror sitta i bibblan och stirra på väggen. Dem som jobbade i biblioteket svarade att han har kommit 6 månader och sirrat i väggen, När jag frågade varför han gjorde detta så sade han att han vet livets fråga och svaren på alla gåtor, att han är smartare än alla människor i världen. Han grät och en natt och sa att han behöver hjälp och gå till psykolog, Vi skickade han till psykolog och efter en tid så sa dem att han var psyikisk sjuk och hade scizofreni, Vi trodde att att om han var i eritrea ett tag ute på landet skulle han bli frisk, Så vi skickade honom dit. Han kom till tillbaks för ett 8 månader sedan. Nu är han lite bättre, Han tänkler på sin klädnad men har blivit mycket tystare. Han går hemifrån 9 och kommer hem 9 kvällen? var har han varit? vi tror han har börjat med att gå runt till olika mosker och eritreanska föreningar.


Vad ska vi göra? Och hur skall det gå? Kommer min bror bli frisk? Jag är mycket ledsen, Jag har varit hans vakt i 1 år nu, Min familj och fru har påverkats mycket av detta, Kan man göra så att han är i 6 månader? Vi tror han bli ännu mer bättre om han ffår vara där lite mer, Eftersom då kommer han ha mycket resurser och VILA ut där? Men staten vill inte, Vem skall ge han försörjing stöd? Det är så mycket frågor.


Men tack så mycket.
  • Ready
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #27880 av Ready
Svar från Ready i ämnet Är min bror riktigt sjuk
Om man har schizofreni och är inne i en psykos så kan den självläka om man bara vilar och tar det lugnt och inte utsätter sig för stress. Men det bästa är nog att ta någon anti-psykos medicin, då försvinner vanföreställningarna snabbt, dock kan man få allvarliga biverkningar av medicinen, därför är det viktigt att pröva sig fram till en medicin som passar. Om man väljer att inte ta medicin så löper man hela tiden risk för att återinsjukna och det är väldigt psykiskt påfrestande att hela tiden få nya återfall och kämpa sig tillbaka.
Mer
18 år 5 månader sedan #27884 av Nissegossen
Låter allvarligt det där Ali! Följ med honom och se vart han går en dag. Du säger att han har Schizofreni, då är det lätt att bli offer för villoläroror.

Det kanske är så att han uppriktigt söker Gud, men passa dig så att han inte har blivit fundamentalist. Sjukdomen gör honom till ett lätt offer. Jag skulle inte vilja läsa att han har tagit på sig ett bombbälte och sprängt sig själv och andra i luften.

Här krävs lite granna list för att komma underfund med vad han sysslar med. Men jag tror ju också det att om han kom ned till Erirtrea så han får lugn och ro från västvärldens stress samt att han får medicin samtidigt kan vara bra för honom.

Jag har tyvärr inte så många goda råd att ge dig. Kan bara hoppas det löser sig för honom och hela familjen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 5 månader sedan #27902 av jennynen
Svar från jennynen i ämnet Är min bror riktigt sjuk
Hej Ali!

Det låter som att både du och din bror har det riktigt jobbigt. Det bästa är nog att söka vård för din bror. Om han har en psykos (vilket verkar rimligt) så skulle han verkligen må bra av att få ordentlig hjälp. Mediciner för att minska vanföreställningarna, men också någon form av stödkontakt (psykolog, kurator) där han får sätta ord på sina upplevelser.

Hoppas det blir bättre för er båda!
  • Salam
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #27903 av Salam
Svar från Salam i ämnet Är min bror riktigt sjuk
De sjukdomar som kallas för psykiska sjukdomar här i Sverige har är av två typer: Några är verkligen psykiska sjukdomar och andra är av jinn och trolldom. Testa att få honom att lyssna på Qoranen och se hur han reagerar. Fråga på www.islam-qa.com eller på <!-- w --> www.islamtoday.net <!-- w -->. Du måste dock förklara mycket mer för de än det du har sagt. du har inte berättat mycket här.

Låt någon bra lärd person läsa qoranen för honom.
Mer
18 år 5 månader sedan #27908 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Är min bror riktigt sjuk
Fick han ingen medicin av läkarna? I så fall är det noga med att han verkligen tar den. Om han är sjuk är det inte bra att han går omkring utan hjälp. Sök mera vård!

mvh Fredrik