Stöd för familj med psykisk ohälsa?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #2073 av
Hej!

Jag undrar var det finns någon bra hemsida för barn (som är vuxna nu)till föräldrar som mått/mår psykiskt dåligt. Undrar också över vilket stöd som finns för familjer med psykiska problem/sjukdom i samhället?
T ex min väns bror som lever tillsammans, i symbios med sin mamma. Min vän har själv en psykisk sjukdom.

Hälsningar KP
Mer
19 år 10 månader sedan #2074 av Isa-Alise
Mer
19 år 10 månader sedan #2083 av Admin1
Hej, KP!

Det finns inte så många svenska anhörigsajter, men Schizofreniförbundet är ett bra tips för de har huvudsakligen anhöriga som medlemmar.
www.schizofreniforbundet.org.se/

Här finns en del svenska sajter för barn till föräldrar med psykisk sjukdom
www.viska.se/index.php/laenkar/3 ... -Kuling.nu

Både barn till föräldrar med psykisk sjukdom och anhöriga är en grupp som psykiatrin kommer att intressera sig mer av i framtiden.

För schizofreni finns familjeintervention dvs en slags familjeutbildning som kan reducera återfallen i psykos - en del familjer kan uppträda fel och fördubbla risken för psykos. Men detta finns säkert bara på vissa ställen än så länge. Det tar tid för behandlingar att få acceptans överallt i landet och dessutom att få dem i användning.

Admin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #2087 av
Hej!

Tack för tipsen, tänkte bara klargöra att min vän och brodern till min vän är båda en bit över 18 år. Deras mamma är psykiskt sjuk och har mått dåligt hela deras liv.
Brodern lever nu helt och hållet i symbios med mamman och har svårt att bryta sig ur.


Hälsningar KP