Var det rätt att göra slut?

  • Jesper
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29186 av Jesper
Var det rätt att göra slut? skapades av Jesper
Jag har så jävla dåligt samvete. För ca 2-3 veckor sedan så gjorde jag slut med en kille jag varit tillsammans med i över ett år. Andledningen är att han är psyiskt sjuk. Han har fått diagnosen borderline. Det var extremt påfrestande att vara tillsammans med honom. Jag hade själv just börjat må bättre efter år av depressioner och han drog ner mig igen. Jag borde ha avslutat vårat förhållande innan det blev så seriöst som det hann bli, men jag var så kär att jag inte tänkte på konsekvenserna. Efter att jag gjort slut så försökte han ta livet av sig. Han ringde mig och sa att han tänkte ta livet av sig och jag åkte ut till honom och lyckades rädda honom. Nu är han tvångsinlagd på psyk, men blir inte bättre. Jag har varit och hälsat på honom och han bara ligger i en säng, helt apatisk.
Jag mår så jävla dåligt och hatar mig själv för att jag svek honom så. Tycker ni att det var rätt av mig att göra slut med honom, eller tycker ni det var fel av mig? Jag är själv jävligt klyven på den punkten. Vet inte vad jag själv tycker riktigt...
Mer
18 år 4 månader sedan #29187 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Var det rätt att göra slut?
Du kan inte vara tillsammans med honom för att han vill det. Det skulle aldrig fungera i längden. Men det är viktigt att han förstår varför.
Håll oss gärna informerade om hur det går.
Mer
18 år 4 månader sedan #29189 av Interlude
du måste må skitdåligt. jag lider med dig. men du kan som sagt inte vara med någon för att han inte ska ta självmord. tänk på dig själv och att blir frisk du ed. det är int egoistiskt även fast man kan känna så. jag gjorde det när min ex hotade med att ta livet av sig när jag tänktelämna honom.
Mer
18 år 4 månader sedan #29296 av Neraka
Att vara tillsammans med någon för dens skull är inte nyckeln till vare sig din, eller hans lycka. Någonstans måste han finna styrkan, du kan inte bära honom, det kan ingen göra... Däremot så kan du finnas där som stöd och som vän, när DU orkar och kan.
Glöm inte bort, att om du själv går under så kan du inte hjälpa någon.

Jag förstår att du mår dåligt, men någonstans så är vi alla ansvariga för våra egna beslut och handlingar. Du kan inte belasta dig för hans handlingar, även om du just nu känner att det är ditt "fel".

Du kommer att må bättre igen, och då blir det också lättare att se nyktert på saker som händer omkring en.

Jag hoppas att det snart ordnar upp sig!