hjälplös

  • ninis
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #30935 av ninis
hjälplös skapades av ninis
Min mamma började i somras att prata om en granne som är död, hon påstod att hon hade kontakt med honom. Hon såg honom inte hörde honom endast. I höstas började hon påstå att hon var avlyssnad och att en liga ska mörda/avrätta henne, denna liga hade även hittat på att det var dem som var den här grannen. Det blir värre och värre, hon tror att dem går in i hennes drömmar ser vad hon tänker mm. Hon tror att vissa situationer i hennes liv finns på film. Hon stängde även av elen i hennes lägenhet i december för att "dem" hade sagt åt henne att göra det, men sen var det för att hon påstod sig ha elektricitet i sig. Jag fick till och med in henne på ett LTP, hon fick permis 2 gånger. Första gången ville hon inte tillbaks utan polisen fick hämta henne sen ger dem henne permis igen efter ca 1vecka och nu verkar hon inte behöva åka tillbaka. Hon vägrar att tro att det här är en psykos eller liknande hon blir bara arg när man nämner det. Hon har även sagt att hon måste ner till Stockholm för att kontakta rikskriminalen för att anmäla denna liga. Skulle kunna skriva en hel bok om allt. Snälla hjälp mig hjälpa min mamma. Hon är 50 och har väll aldrig varit så här förut
Mer
18 år 3 månader sedan #30936 av Geta
Svar från Geta i ämnet hjälplös
Hej ninis!
Det låter problematiskt att ta sådant ansvar för
din mamma.
Har psykosen gått över eftersom hon blivit utskriven?
Eller tror hon fortfarande på de saker som du berättar.
Tar hon medicin mot psykosen.
Det är kanske svårt att motivera någon att ta medicin
som inte själv känner sig sjuk.
Har du själv någon att vända dig till om det återupprepas.
Mer
18 år 3 månader sedan #30938 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet hjälplös
Hej ninis! Skickar en länk till en tråd som varit tidigare.

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...pic.php?f=1&t=81 [/url]<!-- l -->

Du kan själv gå in på Forum här och se vad andra anhöriga skriver.
Lycka till!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 3 månader sedan #30939 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet hjälplös
Jag önskar jag kunde ge dig något bra råd som skulle göra att hon fick insikt om att hon har en psykos. Men det har jag inte. Det enda rådet jag kan ge är att hon måste få möjligheten att bli friskare. Insikten för henne kommer nog inte komma förrän hon börjar komma ut ur psykosen. Det som hjälper är mediciner och lugn och ro runt sig.
För mig kom insikten efter att jag kommit ut från en inläggning på ett par månader. Helt plötsligt vaknade jag till och förstått vad jag varit med om. Innan dess levde jag som i en bubbla bara.
Mer
18 år 3 månader sedan #30982 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hjälplös
Det är väldigt ovanligt att få schizofreni, när man är i 50 års åldern, även om det förekommer. Kanske kan det vara vanföreställningssyndrom som hon drabbats av? Hon verkar ju ha en hel del vanföreställningar, men inte så många andra symptom, som skulle kunna tyda på schizofreni. Sådana här fall kan vara jobbiga för de anhöriga. Det finns en bok "I'm not sick, I don't need help!" av Xavier Amador. Boken är skriven för anhöriga och skall tipsa om hur man får anhöriga att söka vård när de är psykiskt sjuka.

Schizofreniförbundet organiserar anhöriga till personer med psykotiska besvär. Där kan man komma i kontakt med personer i samma situation.
www.schizofreniforbundet.org.se/
Mer
18 år 3 månader sedan #31017 av nika
Svar från nika i ämnet hjälplös dotter
Hej på er! Tack för svaren jag fått av er. Jag visste inte om den här sidan förrens jag började forska om psykoser på internet. Känns skönt att få dela med sig till andra. Känns som om jag inte är ensam. Jag har pratat med mamma idag och hon tyckte jag skulle komma hem till henne så vi kunde ringa polisen, och anmäla "dem". Hur kan man tro på någonting så starkt JAG FÖRSTÅR INTE DET GÖR MIG SÅ FRUSTRERAD SÅ JAG VILL SKRIKA. :rolleyes: