Presentation

Mer
8 år 9 månader sedan #758463 av Nordman
Presentation skapades av Nordman
Är ny här på forumet. Jag är anhörig så jag lägger min presentation under den här rubriken. Min halvbror har schizofreni och min halvsyster har bipolär sjukdom. Själv anser jag mig ha en Aspergerliknande personlighet, men har inte behövt någon diagnos. Jag tar gärna emot tips på organisationer (i Sjuhärad) eller annat som kan ge stöd åt min bror och/eller åt oss anhöriga. Jag håller på att läsa Kamp, stort tack för att ni har satt samman den skriften.
Mer
8 år 9 månader sedan #758465 av Geta
Svar från Geta i ämnet Presentation
Hej och välkommen!

Sök på lokalföreningar inom RSMH eller Schizofreniförbundet.
Mer
8 år 9 månader sedan #758468 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Presentation
Hej. Vad bra att du klarar dig utan diagnos.
Mer
8 år 9 månader sedan #758497 av koi
Svar från koi i ämnet Presentation
Välkommen.
Mer
8 år 9 månader sedan #758502 av Jesus/magnus
Svar från Jesus/magnus i ämnet Presentation
i am who i am. learn to know me.

forgivness


John 8:31-32.
Mer
8 år 9 månader sedan #758519 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Presentation
RSMH är nog den organisation, som passar din halvbror bäst. Schizofreniförbundet är mer en anhörigorganisation, men ibland kan de också driva klubbhus.

Via kommunens biståndshandläggare kan han få daglig sysselsättning (legojobb/hobbyverksamhet), Personligt Ombud (fixare) och kontaktperson (vän). Boendestöd kan man också få av dem, som är en slags hemtjänst.

Viktiga behandlingar är sjukdomshantering, familjeutbildning och familjeintervention för de minskar psykossymptom och psykoser.

Har han sjukersättning/aktivitetsersättning kan han få bostadstillägg max 4500 kr/månad. Vissa fall även handikappersättning.
Nästan gratis tandvård via sk grönt kort.