Hittat rätt?

  • sassa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36557 av sassa
Hittat rätt? skapades av sassa
Det verkar som om jag äntligen har hittat rätt forum för mig att kunna läsa om folk med samma "problem" som jag (eller ja min mamma då) har. Så skönt att kunna läsa och känna igen sig! Och kanske nu även kan få bolla lite tankar med någon erfaren. Vore ju så skönt! Jag har en mamma som jag tror ( kan ju inte sätta någon "stämpel" på henne iom att jag inte är utbildad) har en psykos eller vad det kan kallas för. Jag har inte 100% koll ¨på hur hon haft det i tidigare liv, men jag vet att hon har (haft?) epilepsi och hon har haft polio. Men, efter att jag föddes så fick hon förmodligen (antar igen) en födelsepsykos eller vad det kallas för för efter det brakade det bara åt fel håll och hon bara vägrar att ta hand om mig så min duktiga far har tagit hand om jobb på mer än heltid samt två "barn"(mamma och mig). Jag blev omhändertagen en kort stund av min dagisfröken å fick bo där, men efter det har inget hänt. Mamma har aldrig jobbat, men hon har heller sällan velat veta av mig. Och det va ju en vanesak att alltid ha henne sittandes i soffan hemma medans jag va instängd på mitt rum eller , när jag blev äldre, ute hos hästarna på ridskolan eller ute med hundarna. Först nu man tänker på hur ensam man egentligen var. Fast det har bara blivit värr och värr för nu är hon helt galen och sätter upp lappar inne i köket, mot grannväggen, så att grannarna ska kunna läsa vad hon skriver om dem och vad hon tycker om dem. För de säger alltid en massa saker till henne när de är inne i sina lägenheter och de går in i päronens lägenhet (trots att pappa har fixat sjuttioelva lås för hennes skull) och hon gömmer sina skor för ananrs förstör grannarna dem och de lägger gift i hennes mat/bröd/medicinask osv. Det jag blir mer ledsen över nu för tiden är att hon säger att utlänningarna/utomjordingarna/Jehovas vittne mfl säger åt henne att hon inte får träffa varken mig eller min dotter och därför gör hon det inte. Hon går inte ett steg utanför lägenhetsdörren utan pappa för då snackas det mera skit från grannarna osv. Hon skäller på pappa för att han har ett sånt jobb som gör att hon måste vara utan honom några timamr per dag och jag fattar inte hur han har stått ut med henne i över 30 år.. Jag har ju kunnat flytta.. Men, vad händer om han en dag inte orkar? Och nu gör hon ingen mat/bakar bröd osv längre för andra lägger ju gift i det resp byter ut maten/brödet. Jag kan bli så ledsen över att höra allt så jag bara grinar ibland.
Har pratat med pappa lite om det, men det känns som om han inte klarar av att bryta denna "mur" som han byggt upp för att överleva.. Med rädsla för att inte orka vidare. Så jag brukar fråga lite ibland, men inte allt för mycket, länge eller ingående.. Och vi har försökt få henne att gå till en doktor för att ändra dosering/komma på nya piller som kan förbättra henne, men hon totalvägrar å säger att man inte kan lita på doktorer osv. Och pappa har börjat säga till henne att han inte tror på det hon säger (vi VET ju att hon omöjligt kan höra vad grannarna säger inne i deras lägenhet samt att de inte ens vet vem hon är så varför skulle de tala illa om henne osv), men jag vågar inte ställa henne mot väggen så. För det känns som om jag "överger" henne då. Hon tror ju så stenhårt på det hon säger. Att jag då ska påstå att hon ljuger skulle , vad jag tror, vända henne mot mig. Och hon är trots allt min mamma. Jag kan bli så ledsen på henne och ifråga sätta för mig själv varför hon lyssnar mer på sina röster än bryr sig om mig, men jag kan inte "överge" henne så..
Jag är bara rädd och undrar vart det ska sluta.. Hon är ju ingen fara för någon eller sig själv.. det är bara ledsamt att höra.. och jag känner mig så maktlös..

Tack för att jag fick skriva av mig..
alla är syns inte..
Mer
18 år 1 månad sedan #36562 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Hittat rätt?
Hej Sassa.,
Hör att det är jätte svårt att ha en mamma som är så psykotisk. Jag beundrar din pappa som ändå stannar kvar. Kan du prata med din pappa om vad ni ska göra? LPT - tvångsvård? Ta kontakt med psykiatrin som anhörig och fråga vad som kan göras? Det är ju för hennes eget bästa.

/Sofie
  • sassa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36566 av sassa
Svar från sassa i ämnet Hittat rätt?

Sofie skrev: Hej Sassa.,
Hör att det är jätte svårt att ha en mamma som är så psykotisk. Jag beundrar din pappa som ändå stannar kvar. Kan du prata med din pappa om vad ni ska göra? LPT - tvångsvård? Ta kontakt med psykiatrin som anhörig och fråga vad som kan göras? Det är ju för hennes eget bästa.

/Sofie


Jo, vissa dagar känns det bättre, andra sämre.. Ja, vi har funderat på det, men han säger att han inte orkar ta itu med det så länge han jobbar. Kan tänka mig att det tär en hel del.. han har ca 1-3 år kvar på jobbet beroende på om han blir erbjuden att gå tidigare eller inte. Han jobbar för fullt just nu för att ge henne allt hon vill ha samt inför pensionen. Har hört att en person måste vara farlig för sig själv eller för sin omgivning om hon ska tvångsintas, men det är hon ju inte. Hon går ju inne i lägenheten hela dagarna och bara muttrar typ. Jo, vi har ju någon typ av psykmottagning på sjukhuset så det kanske vore bäst att vända sig dit.
Tack för svaret!
Mer
18 år 1 månad sedan #36573 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Hittat rätt?
Det är rent plågeri mot din mamma att hon skall behöva gå så här. Jag tycker hon borde in på tvångsvård direkt.
Att gå och må så dåligt som din mamma gör är inte roligt.
  • osso
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #36596 av osso
Svar från osso i ämnet Hittat rätt?
Din mamma missar ju livet!

Kram! Sköt om dig!
Maj
Mer
18 år 1 månad sedan #36613 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hittat rätt?
Det verkar som din mamma har vanföreställningar och hallucinationer. Hon kanske har en mildare form av psykos. Du sa att hon hade epilepsi. Det finns en form av epilepsi temporallobsepilepsi som kan ge schizofreniliknande symptom.

Det bästa vore nog om hon kom i kontakt med en psykiater. Det finns en bok som heter I'm not sick I don't need help! av Xavier Amador som beskriver hur man som anhörig kan övertala en person att söka psykiatrisk vård. Hoppas att det går bra med din mamma. Det är möjligt att antipsykotika kan minska på vanföreställningarna och hallucinationerna om hon fick det.