Närståendepenning?

  • lonely
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 10 månader sedan #939322 av lonely
Närståendepenning? skapades av lonely
Klickade på länken ifrån nyhetsartikeln här på Viska för att se vad det stod på källan! Chefen på fk säger att dom ska försöka fler ska kunna använde sig av närståendepenning för att finnas där som stöd för någon svårt sjuk! Jag googlade på närståendepenning och klicka till in på en sida som försäkringskassan har och det där stod det typ om man är i en sådan aktuell nuvarande situation svårt sjuk att man kanske dör så godkänns närståendepenning!

Så jag undrar pga artikeln skrevs luddigt om dom nya reglerna lär komna ska det bli lättare att få det om en närstående är svårt sjuk! Så iaf frågan kommer dom bara se till att fler som är i en akut situation för livet får penningen eller menar dom även för dem som är svårt sjuka av andra orsaker som kräver en nära till en finns mycket med sin tid som stöd tex svår psykos kunna få närståendepenning....?

För en del av oss med speciella behov som omgivingen bör ha överseende så iaf vissa av dessa människor i ens liv har lagt ned både blod, svett och tårar samt massa tid att finnas som stöd och hjälp när man har en psykos för hela ens värld rasar då när man får det.... Så jag tycker det borde räknas tilltäckligt som svårt sjuk för att få närståendepenning! WHO alltså världshälsorganisationen har på sin tio topp lista som en av de svårastw sjukdomarna som finns i världen är bland annat schizofreni.... Och jag kan inget annat än att instämma till detta....

Kort sagt kommer dom ge närståendepenning vid tex psykos är det där dom nya reglerna kommer handla om, för jag tyckte artikeln var så jävla luddig för den sa ingenting om hur, när och varför.....
Mer
6 år 10 månader sedan #939720 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Närståendepenning?
Ingen här på sajten har haft närstående som fått närståendepenning. Har man stora problem så blir det gruppboende.
Mer
6 år 10 månader sedan #939722 av Geta
Svar från Geta i ämnet Närståendepenning?
Psykoser pågår bara tillfälligt. Då svårt att få ekonomisk hjälp för närstående.
  • lonely
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 10 månader sedan #939805 av lonely
Svar från lonely i ämnet Närståendepenning?
Märkligt det inte finns det för oss! Ja menar det finns kontaktpersoner och dom får betalt att finnas som en vän och stöd..... För det är juh mera slitsamt att ha en vän eller väninna som mår väldigt dåligt som då behöver man finnas där med rätt stöd och hjälp! Och jag kan tänka mej att som anhörig till någon som mår väldigt dåligt lägger man mer tid, själ och energi för att finnas som stöd och hjälp nånsin mycket mera än en kontakrperson skulle nånsin uppoffra!
Mer
6 år 10 månader sedan #940181 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Närståendepenning?
Idag är en med schizofreni eller annan psykossjukdom inte så sjuk. Inlagd i snitt 6 dagar per år och vårdbehovet är inte så stort. Det verkar också att när tiden går blir man bara friskare.
Mer
6 år 10 månader sedan #940183 av Geta
Svar från Geta i ämnet Närståendepenning?
De anhöriga brukar inte vara så friska och krya själva. Bättre då att lägga stödet utanför familjen. Många med schizofreni behöver frigöra sig från sin familj.