risk för schizofreni, stor?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #3303 av
Hejsan, jag hoppas nån här inne kan hjälpa mig med ett par frågor som jag har...
Jag har en pojkvän sen 1 år tebaxs, han har schitzofreni,
en form av det..
han har inte visat något tecken alls den tiden vi varit ihop,
han fick den diagnosen för 2-3 årsen...
har inte visat nått tecken sen 1,5 årsen...
han säger att han mår bra av mig. men ska hålla mig till frågorna.

Hur stor är risken att om han och jag skulle få barn,
att barnet då får sjukdomen?
skulle det vara själviskt av oss att skaffa barn? mina familj säger det... vet inte riktigt hur man ska ta det. vi vill ju båda ha barn.
Sen till sista frågan...ljuger schitzofrena mer än andra?
ser man det lr nått? Man har ju hört att dom kan va "2" personer, och inte veta om den andra vissa ggr.
då undrar man ju om de håller sig trogna mot en?
Vad är den egentliga skillnaden mellan en som har schitzofreni och en som är "frisk" ??
är de bara att dom är mer självmordsbenägna?

Hur reagerar en kille/tjej som har schitzofreni på att få tillökning i familjen?

Tacksam för svar.../Tjejen
Mer
19 år 8 månader sedan #3310 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet risk för schizofreni, stor?
Man brukar säga att om en av föräldrarna har schizofreni, så har ett barn c:a 13 % chans att få sjukdomen dvs risken är 13 gånger högre än den normala risken som är 1 %.

Problemet med detta är att all schizofreni inte är ärftlig utan att det finns miljöfaktorer som kan utlösa sjukdomen t.ex. D-vitaminbrist under graviditet, influenza under graviditet. Jag menar att om man fått schizofreni pga att mamman inte fått tillräckligt vitamin D under graviditeten, så borde det inte vara ärftligt. Siffran 13 % kan nog vara för hög i vissa fall säkert. Problemet är väl i det individuella fallet att veta vad som orsakat sjukdomen.

Schizofreni innebär inte att man har olika personligheter utan det är dissociativ sjukdom, som mest drabbar kvinnor.

Jag har inte märkt att de med schizofreni skulle ljuga mer än andra. Jag har heller inte läst om det. Men det är klart har man vanföreställningar t.ex. att marsmänniskor styr en tänkande via ens mobiltelefon, så kan folk naturligtvis se det som en lögn. Naturligtvis är det inte det utan en konsekvens av sjukdomen.

Admin
Mer
19 år 8 månader sedan #3329 av Geta
Svar från Geta i ämnet risk för schitzofreni,stor?
Hej!
Flera gånger varje år skrivs det i tidningarna att nu har vetenskapsmännen hittat genen för schizofreni. Men varje gång får de ta tillbaka det.
Ofta är det något positivt man har ärvt. Att man är extra känslig.
I psykiatriböckerna står det att man är extra tunnväggig, saknar filter mot omvärlden, att man inte kan skydda sig. Att man tar in för mycket, inte har någon riktig gräns mot sig själv och andra.
Det är om man utsätts för, för stora påfrestningar som detta kan vara en negativ egenskap.
Det viktiga för den som har barn är väl att de tas hand om på ett vettigt sätt. Och att föräldrarna inte är för mycket upptagna med sig själva utan kan se barnet.