Psykotisk mamma

Mer
17 år 5 månader sedan #57130 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Psykotisk mamma
Jag tycker att du ska tipsa din mamma om Viska... hon kanske kan få stöd av oss här...

Du förstår nog hur din mamma har det... att hon är förvirrad och har föreställningar som inte stämmer med verkligheten...

Försök få henne intresserad av det verkliga livet... t.ex. att välja en julklapp till barnbarnet nu... Det kan vara ett lagom stort projekt...

Gå inte in i hennes förställningsvärld, utan fokusera på det verkliga livet... nu är det jul, då äter man lite gott tillsammans och umgås en stund...

Bli inte så rädd för vad hon gör som att prata med sig själv eller sin spegel bild... det var väl bra att hon ville skärpa sig inför mötet med din dotter... det är vanligt att man hör röster eller pratar med sig själv vid psykos...

Umgås i små portioner... bara så mycket som du orkar... en stund med en kopp kaffe och lite allmänt samtal kanske räcker för en dag...

Finns kvar där för din mamma och bry dig om henne... du är ju viktig för henne... och hon för dig... men gör det utifrån dina egna gränser för vad du orkar...
Mer
17 år 4 månader sedan #57151 av nika
Svar från nika i ämnet Psykotisk mamma
Hej! Tack för alla svar. Man känner sig helt ensam ibland med allt det här. Tror ni (någon) att hon kommer ur psykosen själv nån gång. Funderar om jag ska köpa boken av Xavier Amador "I`m not sick I don´t need help" fast jag har inte råd just nu.
Det är så skönt att veta att man inte är ensam om detta.

"1000 julkramar till er alla"
Mer
17 år 4 månader sedan #57186 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Psykotisk mamma
Det finns alltid hopp om återhämtning... hjälp henne att få kontakt med någon RSMH förening eller träffpunkt, där hon kan få del av självhjälpsgrupper och kamratstöd... det brukar hjälpa rätt mycket...