Behöver hjälp med min mamma.. *långt*

Mer
20 år 4 månader sedan #269 av ktd
Jag vet inte vad jag ska göra.. min mamma är så fruktansvärt sjuk nu, har varit det hela sitt liv, hon är 60 år nu.
Jag antar att det är schizofreni hon lider av, hon har så fruktansvärt många vanföreställningar och jag är så ledsen för att hon tror på allt själv.. Jag och mina syskon har under alla år försökt att få henne till en läkare, men hon lyssnar inte på oss. Hon är absolut inte sjuk enligt henne själv, utan det är vi som är hjärntvättade av någon.. osv..
Jag har försökt att ta kontakt med psykvården, men dom säger att det inte är mycket som kan göra om dom inte har en grund att stå på.
Men inga anmälningar från varken vårdcentral eller socialförvaltning har kommit in till dom om att min mor är sjuk. Vilket absolut inte går att undgå nu längre...
Det är en omöjlighet att försöka få iväg henne till en läkare, och jag vet knappt själv hur jag ska bemöta henne..
Den sista i raden vanföreställningar är att nån har brutit sig in hos henne varenda natt och våldtagit henne.. jag vet inte vad jag ska göra!!
Kan nån vara så snäll att ge mig lite råd, var jag kan vända mig eller nåt liknande... jag vill hjälpa henne innan det är helt försent..
Mer
20 år 4 månader sedan #270 av Admin1
Det är väldigt ovanligt att schizofreni utbryter i 60 års åldern även om det förekommer. Schizofreni består inte enbart av vanföreställningar utan det krävs minst ett symptom till. Dessutom skall social och arbetsförmåge nedsättning förekomma. Kanske det kan vara vanföreställningssyndrom eller psykotiska besvär orsakade av någon fysisk sjukdom. Många fysiska sjukdomar t.ex. hjärntumörer kan ge psykotiska besvär ibland.

Sådana här problem kan vara knepiga. Ibland brukar det finnas uppsökande team som gör bedömningar i hemmet. Ett annat knep är att få henne till vårdcentralen för en fysisk sjukdom och hoppas de upptäcker problemen där.

Det finns en bok för anhöriga med tips:
I am Not Sick I Don't Need Help!
by Xavier Amador, Anna-Lisa Johanson
Du kan nog låna den på biblioteket som fjärrlån, men annars verkar bara Amazon ha den till försäljning.

Detta är ett snabb svar. Kanske jag kommer på något bättre senare.

Admin
Mer
20 år 4 månader sedan #271 av ktd
Nej alltså min mamma har haft det här hela livet, säkerligen ända sen i tonåren.. Det bli bara värre och värre däremot.
Hon kan inte arbeta, hon har inga sociala kontakter, hon kan knappt ta hand om sig själv, klarar inte av ekonomin alls..
Hon tror ständigt att hon är förföljd, avlyssnad, mordhotad, att folk försöker förgifta hennes vatten, förstör hennes räkningar, med mera..
Alla är i stort ute efter henne eller hennes "affärsidéer"..

Finns det nånstans att vända sig förutom till psykvården eftersom dom inte verkar kunna göra nåt?
Mer
20 år 4 månader sedan #272 av Admin1
Läs boken jag rekommenderade för den innehåller tips hur man kan övertyga en person att söka hjälp. Boken skall visst vara väldigt bra.

Om inte psykiatrin kan hjälpa och om hon har svårigheter att klara sig själv kanske kommunen kan ställa upp med hemhjälp?

Admin1
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19400 av
Ring till akuten!!!
Om hon är en fara för sitt eget eller andras liv, tar de in henne. Har hon hotat med självmord, varit fysisk mot dig? Överdriv och ta upp alla anledniongar du kan komma på.
Lycka till! Vet att det är ett nödvändigt, mycket ont...