Parasitofobi?!

Mer
16 år 11 månader sedan #75996 av Anna9
Parasitofobi?! skapades av Anna9
Hej
Min släkting är i 40-årsåldern och helt normal på många sätt utom ett. H*n är helt övertygad om att det kommer parasiter ut ur huden, de kommer regelbundet och de är många, h*n har sår på kroppen där de kommer ifrån. H*n har sparat dessa i en burk som h*n vill att jag ska titta på, vilket jag också gjort. Dock kan jag inte säga att jag tror att det ser ut som parasiter, ej heller att det inte gör det. Jag skulle därför behöva att någon professionell tittar på fynden.

Till min fråga, vart ska jag vända mig med detta? H*n vill absolut inte till psykiatrin eftersom h*n är säker på att det är parasiter och de kan ju ingenting om parasiter. Men Infektionsmott tar inte emot med hänvisning till att de redan kollat patienten och h*n har enligt dem ingen parasit.

Finns det någon zoolog eller mikrobiolog som är privatpraktiserande som man kan vända sig till? Eller universitetet kanske kan hjälpa till och titta på dem? Eller helst någon privatpraktiserande infektionsläkare som är lite "openminded"

Snälla skriv om du har förslag på vart jag kan vända mig!
Mer
16 år 11 månader sedan #76001 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Parasitofobi?!
Det var en knepig situation du hamnat i. Men ta burken och din vän med dig till husläkaren och fråga där. Dom tittar i mikroskop där, på dom dära parasiterna.
Hittar dom inget kan dom skriva en remiss till psyk.
Mer
16 år 11 månader sedan #76113 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Parasitofobi?!
Du kunde skicka e-mail till Sahlgrenskas kliniska bakteriologi och fråga för de besvarar sådana frågor enligt hemsidan:
<!-- e --><a href="mailto:baktlab.su@vgregion.se]baktlab.su@vgregion.se[/url]<!-- e -->

Om Du har några frågor om klinisk bakteriologi kan Du kontakta oss via telefon eller epost. Din fråga kan också finnas besvarad nedan.
sahlgrenska.se/vgrtemplates/Page____22934.aspx
Mer
16 år 11 månader sedan #76116 av Geta
Svar från Geta i ämnet Parasitofobi?!
Det är kanske skabb som kryper under huden, om det inte beror på någon psykisk störning.
Mer
16 år 11 månader sedan #76129 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Parasitofobi?!
-
Mer
16 år 11 månader sedan #76139 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Parasitofobi?!
Uch vad läbbigt det lät.
Det liknar han som fick en orm i foten. Den hade krupit in i ett sår och åt och gluffsade under huden på honom. Det stod i Aftonbladet för inte alltör länge sen, man fick se en filmsekvens av hur ormen rörde sig under huden.