Min farfar...

Mer
16 år 10 månader sedan #78665 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Min farfar...
Jag har en person att prata med som förstår. Hon lider av schizofreni och kan förstå mina psykoser. Hon har dessutom ett (eller flera) självskadebeteende(n) så hon förstår det med. Jag har börjat höra saker igen. Idag hörde jag någon gå runt i min lägenhet, men ingen var där. Stressen och sorgen sliter isär mig, men Nozinanen och Xanoren har hjälpt en del mot min sorg.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 10 månader sedan #78668 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Min farfar...
Oftast räcker det med sorg för att utlösa vissa psykossymptom. Jag vet inte vad som kan hjälpa, eftersom en av symptomen är ngn slags förlamning eller apati. Så det enda tror jag som hjälper, är att prata konkret om hur minnena dyker upp efter den anhörige.

Saknaden kan man bearbeta genom att berätta hur mycket personen betydde för en, det tror jag avlastar en del? Men självskadebeteendet kan jag för lite, för att uttala mig om detta utan moraliska pekpinnar?

Men stå på dig, brukar vara ett bra koncept!

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 10 månader sedan #78672 av tanne
Svar från tanne i ämnet Min farfar...
jag lider med dig,men låt inget få trycka ner dig så totalt.kämpa på,vet att det inte är lätt,man ska ha sin tid att sörja.ta den tid du behöver så kommer du en dag slå ut som en liten fin blomma igen. :lol:

kram på dig! :cry:
Mer
16 år 10 månader sedan #78715 av flisan
Svar från flisan i ämnet Min farfar...
Försök att inte umgås så mycket med andra med självskadebeteende.
Det är lätt att dras med och plötsligt känns det som det normala och som en lösning.
Men det beteendet kan få oerhört allvarliga konsekvenser och jag tror inte att man förstår det när man är som mest nere.
Mer
16 år 10 månader sedan #78717 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Min farfar...
Det är inte alls så mellan oss utan när vi känner för att skära oss ringer vi till varandra och hon kan säga något i stil med att jag inte ska göra det för hennes skull och vi ger varandra beröm om vi inte gjort det trots att suget varit så starkt. Jag vet inte om jag hade hållit ut så länge utan henne.
Mer
16 år 10 månader sedan #78861 av Trassel
Svar från Trassel i ämnet farfar/farmor
Min farmor dog i januari, det var väntat, men ändå otroligt jobbigt. Jag vet hur du känner dig. *kramar*
Men det är inte värt att skära sig, det är väl inte vad din farfar skulle ha velat? Att du skulle göra dig illa...... hoppas du inte tar illa upp

Är själv fd. självskadare och vet hur svårt det är med de impulserna, men det går att stå emot med olika färdigheter.