anhöriga...

Mer
19 år 5 månader sedan #6366 av mamma65
anhöriga... skapades av mamma65
Hej jag är anhörig till en som blivit sjuk...vill gärna komma i kontakt med andra anhöriga...för stöd o råd...
Mer
19 år 5 månader sedan #6367 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet anhöriga...
Det finns nog några anhöriga som är medlemmar och besöker sajten. Det viktigaste en anhörig kan göra för att hjälpa till är att läsa Socialstyrelsens kunskapsöversikt för vård vid schizofreni. Den är bara drygt ett år gammal och finns på Internet som pdf-fil gratis. Där står hur en god vård skall vara.

De är också viktigt att anhöriga uppträder på rätt sätt mot den som har schizofreni. Det finns råd här på sajten för anhöriga men vården brukar också ordna kurser. Om anhöriga uppträder fel kan risken för återfall i psykos fördubblas.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... l-bete-sig

Schizofreniförbundet kan ses som en anhörigförening eftersom de anhöriga är i stor majoritet. De har brist på medlemmar och särskilt aktiva sådana. RSMH är mer en brukarförening.
www.schizofreniforbundet.org.se/
Mer
19 år 5 månader sedan #6368 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet anhöriga...
Hej Mamma 65! Jag har inte adress och telefon nummer till Riks IFS (Intresseföreningen För Schizofreni) Men om Du ringer Detta nummer så går det till Stiftelsen Gyllenkroken i Göteborg. Dit kan du ringa och be om numret till IFS. IFS Har anhörig grupper till patienter som har Schizofreni som träffas regelbundet. Du är absolut inte ensam i din situation.
Telefonnumret är 031/808990

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 5 månader sedan #6369 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet anhöriga...
Hej mamma65! Jag såg just att Admin har varit i farten, Fullt riktigt har Riks IFS bytt namn Till Schizofreniförbundet. Men det finns lokala föreningar som heter IFS. Du kan slå upp det i telefonkatalogen, annars kan du ringa det telefonnummer som jag gav dig.

031/808990.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum