Elchocksbehandling

  • Bara jag
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6398 av Bara jag
Elchocksbehandling skapades av Bara jag
Har en fråga..

min mor (mytoman och hypocondriker)... har svårt att lita på henne då hon dragit till med alltmöjligt genom åren bla. att hon skulle ha en hjärntumör med mera med mera...

Nu blev hon för första gången inlagd på psyket pga självmordstankar. hon har aldrig tidigare varit deprimerad eller inlagd..

Hon var neddrogad på lugnande fram tills i lördags.. (blev inlagd på tisdagen)... hon ringde mig i måndags och berättade att hon får elchocksbehandling och att hon fått 2-3 stycken redan på den korta tiden.

Efter samtalet kände jag det som om hon ljög för mig.

Kan det stämma??

Jag har legat inne en 10-tal gånger och rätt långa perioder periodvis men aldrig att de gett mig elchocksbehandlingar sådär...
det kom på tal unde rmin sista vistelse men fick sedan dialektisk beteendeterapi istället. (har borderline)

Har så svårt att lita på vad hon säger..kan det verkligen stämma?
Mer
19 år 5 månader sedan #6401 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Elchocksbehandling
Uppgiften om 2-3 elchocker per vecka kan nog stämma för jag läste detta på Netdoktorn:

Hur många behandlingar behöver man?
Oftast märker man en klar förbättring efter 1-3 behandlingar. Normalt ges 8-12 behandlingar sammanlagt, med behandling 3 gånger i veckan. En del patienter behöver dock fler behandlingar.

Men hon kan ju frågat någon på kliniken om elchocker, så att man vet ju inte hur det förhåller sig egentligen om hon verkligen har fått dem. På kliniken så har de sekretess så där kan du inte heller veta.

Det verkar på mig lite konstigt att de på en helt ny patient omedelbart börjar med elchocker. Vet du om hon har fått antidepressiva innan? Man tycker att de borde givit det först och vänta på hur hon reagerar - det tar ett par veckor för att få effekt av dem.