Ekonomi

  • nicke_nyfiken
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 1 månad sedan #715 av nicke_nyfiken
Ekonomi skapades av nicke_nyfiken
Någon som har lust att förklara den ekonomiska situationen för personer som drabbas av schizofreni?

Är det vanligt att man klarar av att arbeta (möjligen under speciella vilkor) om man lider av schizofreni eller får man ekonomisk hjälp/pension av staten utan krav att söka jobb eller att man jobbat?

Tacksam för svar. H/Nicke Nyfiken
Mer
20 år 1 månad sedan #716 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ekonomi
Hej!

Den ekonomiska situationen är nog dålig för de som lider av schizofreni. En orsak är nog att sjukdomen kommer tidigt i livet innan arbetet har påbörjats. Mycket av dagens sociala förmåner är ju kopplade till arbete. Har man aldrig arbetat så ligger man pyrt till.

Idag arbetar nog bara 10-20 % av de med schizofreni och de flesta deltid. Sjukbidrag eller förtidspension är nog samhället ganska generöst med. Sämre ställt är det med hjälp till anställning. 60-80 % skulle kunna arbeta enligt nya rön i USA. Hemligheten heter stödd anställning. Det ordnas ett jobb med hjälp av en konsulent och sedan finns det en coach på jobbet också. Fungerar bra för de flesta. Däremot om man får arbetsträning innan jobbet så blir resultatet mycket sämre och ganska få kommer i arbete då. I större städer och orter finns nog konsulenter, som kan hjälpa med att ordna arbete och rätt stöd.

Admin
Mer
20 år 1 månad sedan #721 av D
Svar från D i ämnet Ekonomi
Jag kan skatta mig lycklig på sätt och vis, då jag fortfarande har en fast anställning i botten.

Det känns ganska tryggt att veta att man kan komma tillbaka till sitt arbete om det skulle vara så. Dessutom planerar jag att återgå i arbetslivet inom 2 år.

Min ekonomi är ganska hyfsad. Då jag har en fast anställning så har jag ersättning från ett fösäkringsbolag som min arbetsgivare har kollektivavtal med.
Mer
20 år 4 veckor sedan #731 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ekonomi
Hej!

D du tillhör nog en minoritet tyvärr. Majoriteten har nog det mycket sämre än normalt. Men jag tror samhället kommer att intressera sig mer för att sätta fler i arbete och sysselsättning. Orsaken är att 75 % av samhällets kostnader för schizofrenin idag utgörs av sjukbidrag och förtidspension.

Om fler arbetade skulle samhällets kostnader minska drastiskt. Förr när mentalsjukhusen fanns så var själva vårdkostnaden den stora utgiften. Så samhället har sparat mycket pengar på att stänga mentalsjukhusen. Var finns de pengarna nu?

Admin
Mer
20 år 4 veckor sedan #736 av D
Svar från D i ämnet Ekonomi
Jo det gör jag nog. Men jag hann få en fast anställning medans jag var frisk, och den kan dem ej ta ifrån mig.

Ja, var är pengarna från mentalsjukhusen som stängdes? Antagligen har de gått till politikernas löner (som ju inte är allt för låga) och vi får nog aldrig se röken av dem.