Rehabilitering

Mer
18 år 6 månader sedan #25607 av Fredrik
Rehabilitering skapades av Fredrik
Är det någon som har erfarenhet av rehabilitering? Är det försäkringskassan som sköter allt, eller går det genom arbetsförmedlingen? Vilken typ av ersättning har man? Går man på sjukpenning eller?

Tacksam för svar.

/Fredrik
Mer
18 år 6 månader sedan #25611 av Geta
Svar från Geta i ämnet Rehabilitering
Den erfarenhet av rehabilitering är när jag
har jobbat med det.
Mer
18 år 6 månader sedan #25664 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Rehabilitering
Fredrik! Jag kan bara tala om hur det var för mig. Först talade jag med en jobbcoach på en arbetsrehab som var belägen i ett allaktivitetshus som kommunen stod för. Där fick jag genomgå olika tester, därefter fick jag laga mat i kafèet för att de ville se hur jag fungerade ihop med andra.

Jag hade turen att träffa på en som var villig att ge mig en praktikplats.

Han sade att om jag passade för arbetet skulle jag få anställning hos honom efter ett halvår.

Då hade föräkringskassan skrivit ett kontrakt på ett år med honom.
Då hade jag fått min pension och lön samtidigt i tre månader därefter en lön på 20 000 i mån.

Nu gick det inte så utan han ansåg att min fysik inte räckte till på det här jobbet, vilket hade inneburit först denna praktik på sex mån. därefter hade det varit kontakter med arbetsrehab på arbetsförmedlingen och försäkringskassan och därefter en ny sexmånadersperiod med praktik varefter jag ev skulle få anställning med en lön, vilken kan ju ingen säga i nuläget.

Därför tog jag min mats ur skolan och lade ned alltihop när min arbetsgivare inte ville anställa mig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 6 månader sedan #25675 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Rehabilitering
Det verkar vara en djungel det här med rehab. Tråkigt att det inte gick hela vägen Nissegossen.

mvh Fredrik
Mer
18 år 6 månader sedan #26853 av Tikki