aktivitetsersättning

Mer
18 år 6 månader sedan #27128 av CrazyGirl
Jag är 26 år och har aktivitetsersättning från Försäkringskassan plus bostadstillägg. Jag är sjukskriven för paranoid schizofreni. Jag fick mina första psykoser när jag var 19 år.

Jag går på Folkhögskola, 3 dagar i veckan, 4 timmar per dag.
Men nu har jag börjat halka efter.. det var tre veckor sedan jag var på skolan sist (inklusive höstlovet). Jag vet inte om jag vill fortsätta med skolan och om jag slutar så vet jag inte vad jag ska göra.
Jag har jättemycket ångest över detta. För jag gör mina föräldrar så besvikna.

Men det jag har mest ångest över är att jag kanske förlorar aktivitetsersättningen från Försäkringskassan.

Vet någon vad som gäller för aktivitetsersättningen? När kan man förlora den? Om man nu kan förlora den?
Jag har fått ersättning fram till 2008, men antar att det kan ändras..?

Vad händer om jag väljer att bara gå hemma.. ? Vad finns det för alternativ om jag inte får aktivetsersättning?
Vad har ni som är sjukskrivna och under 30 år för ersättning?

Orolig och sömnlös över detta.
Tack på förhand.
Mer
18 år 6 månader sedan #27129 av Tikki
Mer
18 år 6 månader sedan #27133 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet aktivitetsersättning
Jag fick nyligen ett brev från FK om att jag kunde få hjälp med rehabiliterande aktiviter - om jag ville. Dom poängterade i brevet att jag inte skulle förlora min aktivitetserstättning om jag inte vill ha nån aktivitet.
Jag går för tillfället bara hemma och jag få ersättning ändå.
  • gäst$
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #27140 av gäst$
Svar från gäst$ i ämnet aktivitetsersättning
Jag är 20 år får ca 3500kr/mån från Stadsdelsförv. som ekonomiskt bistånd inkl. SL-kort (bor hemma). Summan minskar med ev. inkomst som studiebidrag. Är det bättre med aktivitetsers.? Försäkringskassan skriver inte på hemsidan hur mycket man får.
Ek. bistånd måste sökas varje månad.
Mer
18 år 6 månader sedan #27151 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet aktivitetsersättning
Aktivitetsbidrag är bättre på så sätt att Du kanske får det för två år i taget. Jag tror inte summan blir lägre, men det kan Du kolla upp med FK.
  • kaotisk
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #27171 av kaotisk
Svar från kaotisk i ämnet aktivitetsersättning
gäst$,

Tror aktivitetsersättningen är strax över 4000 efter skatt så det är bättre, dessutom kan man få pengar till "aktiviteter" typ träningskort och allt möjligt.