Vem vet

Mer
18 år 6 månader sedan #27141 av leva
Vem vet skapades av leva
Är jag frisk eller sjuk?Jag är halvt sjukskriven fram till januari sedan har jag tänkt att bli friskskriven. Känner mig som jag var innan jag blev sjuk. Jag har pratat med min terapeut om detta och hon tyckte det låter bra men höjer ett varnings finger för vad arbetsförmedlingen ska säga eftersom dom har fått papper från försäkringskassan där det står att min läkare anser att jag ska ha halvsjukpension. Då frågar jag mej, är det bara jag själv som tycker att jag är frisk nog att arbeta heltid igen eller är det sjukt av mig att tro att jag är frisk. Läste ett inlägg här om någon som hade en mamma som ansåg sig frisk men hennes barn tyckte inte det. Kan man fråga sina närmaste och få ett ärligt svar? Att defingera ordet frisk är verkligen inte lätt. När man har en psykisk sjukdom sitter man alltid under lupen. :rolleyes:
Mer
18 år 6 månader sedan #27142 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vem vet
Sedan jag fick min första psykos har jag inte
kännt mig frisk en enda dag.
Sedan dess har jag haft cirka 15 psykoser
som varat mellan 1-3 månader.
Av andra har jag hört att jag är annorlunda
men det är inte någon som brukar säga till
mig att jag är sjuk.

Ta det försiktigt! Det är bättre att arbeta halvtid
och må bra och ha krafter över än att arbeta
heltid. Men det är kanske något helt annat för dig
om du känner dig frisk.
Mer
18 år 6 månader sedan #27143 av leva
Svar från leva i ämnet Vem vet
Jag tror att allt bottnar i att jag vill känna mej behövd plus att jag har jobbat hela livet innan och imellan mina sjukperioder. Jag har svårt för att vara hemma hela dagarna, tycker att jag blir passiv av att inte ha ett arbete att gå till. Jag tänker iallafall försöka.
Mer
18 år 6 månader sedan #27174 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Vem vet
Kan man inte öka arbetstimmarna succesivt? Tex att man ökar arbetstiden med 2 timmar i taget? Själv har jag en tendens att ta för stora steg och det bottnar också i att jag vill känna mig behövd och få beröm. Om jag var i din situation skulle jag vilja öka med 2 timmar i taget och på så sätt känna vad man klarar av.

mvh Fredrik
Mer
18 år 6 månader sedan #27210 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Vem vet

leva skrev: Jag tror att allt bottnar i att jag vill känna mej behövd plus att jag har jobbat hela livet innan och imellan mina sjukperioder. Jag har svårt för att vara hemma hela dagarna, tycker att jag blir passiv av att inte ha ett arbete att gå till. Jag tänker iallafall försöka.


Försök att ta det stegvis... jobba halvtid ett tag... sen lägg till arbetstid till 3/4 tid och se om du orkar med det... sen kan du gå upp i heltid och se om det också går bra... bättre ta det i lugn takt och ge sig tid till återhämtning än att skynda och kanske inte orka med takten...