Ska Hanna försöka jobba?

Mer
19 år 9 månader sedan #2434 av Hanna_Norr
Hur ska det kännas att jobba? Ska man känna sig gråtfärdig och ångestfylld hela sin arbetstid? Ska man sitta hukande och inte våga se folk i ögonen? Ska man ha arbetskamrater som hatar en? Ska man gång på gång låta sig misslyckas när man inte klarar av sitt arbete p.g.a. av koncentrationssvårigheter och hörsel och synhallucinationer.. Ska man inte kunna sova på nätterna för att man är rädd att det ska bli morgon och dags för arbete…Ska man vilja skrika. Ska man vilja springa långt bort. Ska man behöva vara så rädd att man skakar? Ska man behöva spy på toaletten så fort det blir rast. Ska man behöva äta ingenting och inte våga sig ut i fikarummet där de andra är. Ska man behöva känna total hopplöshet och glädjelöshet? Ska man behöva sluta medicinera för att överhuvudtaget orka gå dit. Ska man behöva hindra sig själv från att må bättre? Ska man vara spänd och ledsen på sin fritid för att man vet att jobbet finns? Ska man må illa när dom talar till en? Ska man behöva se skuggorna tydligare än någonsin bland mjölkdiskar och vilsna kunder? Ska man tvivla på vad som är verkligt? Ska man behöva önska att man var död. Ska man behöva önska sig någon allvarlig fysisk sjukdom? Ska man planera sin egen död:” När jag kommer hem ska det äntligen ta slut”. Ska man behöva bli sämre?

Om man känner så här, är man då ond, är man då misslyckad. Ska man då bita ihop eller ska man säga nej. Känner alla som jobbar såhär? Ska hela livet vara värdelöst, ångestfyllt och så fruktansvärt skrämmande bara för att man jobbar. Ska varje dag vara en mardröm? Är det som ovanstående att arbeta?
Skulle jag vara lat, skulle jag vara misslyckad om jag sa: ” Nej, jag kan inte mer? Är jag då vek eller är jag stark?
Mer
19 år 9 månader sedan #2435 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Ska Hanna försöka jobba?
Hej Hanna! Jag tycker inte du ska arbeta om du mår dåligt pga av det. Arbetar inte själv heller, sommararbetade förra sommaren och det gick ganska bra. Så länge det är fysiskt arbete så går det bra för mig. Ett arbete där man inte behöver tänka så mycket. Mvh
Mer
19 år 9 månader sedan #2440 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ska Hanna försöka jobba?
De flesta med schizofreni vill arbeta men får inte. Läs tråden Ja som Ophelia har skrivit, där finns det beskrivet hur det stöd skall vara konstruerat för att fler skall kunna arbeta. 60-80 % kan arbeta med rätt sorts stöd. Du kanske inte fick något stöd när du arbetade och det var kanske därför det inte gick så bra. Det går också att arbeta fast man kan ha symptom.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2444 av Hanna_Norr
Frågan var väl mer om jag klarar eller inte klarar av att jobba under rådande omständigheter.. har föröskt jobba en tid nu men det är rena helvetet som jag beskriver i inlägget. Det är alldels för stressigt mm. Saken är den att jag inte kan berätta för min styvfar som gett mig jobbet att jag inte orkar. Jag har också svårt inför mig själv att erkänna att det inte gå. jag behövr få höra att jag inte är en dålig människa om jag stannar hemmma.
Mer
19 år 9 månader sedan #2445 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Ska Hanna försöka jobba?
Nej du är ingen dålig människa!Du är en värdefull människa som har rätten att få må bra och återhämta dig!Det är ett fruktansvärt jobb i sig att må dåligt,tar mkt kraft!
Vet själv hur tufft det är.Skulle själv aldrig klara jobba pgr av att jag aldrig får sova bla.Klart du inte ska skämmas du har ju inte bett om att må dåligt.Dem som inte har förståelse för det,det är deras problem.Bara för att dem inte vet hur det är att må dåligt eller för att dem själva klarar av att jobba ger dem inte rätten att lägga skuld på en om man är för sjuk att klara det.Att jobba ska inte innebära att man får hjärtinfarkt varje gång pgr av stress och överansträngning.
Sedan kan man ju också alltid disskutera benämningen jobb..Vem är att avgöra vad som jobb eller inte?
/Maran
Mer
19 år 9 månader sedan #2465 av Hanna_Norr
tack