Alla skall med...

Mer
17 år 8 månader sedan #47468 av Fredrik
Socialdemokraternas härliga slogan. Frågan är vad definitionen på att "vara med" är?
Är det att sitta hemma utan minsta sysselsättning och inte känna sig behövd för fem öre.
Nä fy fan säger jag bara.
Även om jag inte orkar lika mycket som andra så vill jag också känna mig behövd. Jag vill ha någonstans att gå till där jag också kan få bidra med någonting.
Tänk om det vore så att definitionen på "alla skall med" var att vi alla skulle haft en plats att gå till där vi kände oss behövda och fick göra det vi klarade av.
Mer
17 år 8 månader sedan #47476 av Anki
Svar från Anki i ämnet Alla skall med...
Hej Fredrik!

Måste berätta lite om sociala arbetskooperativ. Finns några stycken här i stan bl a Gerbera, Fixarna mm mm. Där får man tillfälle att arbeta efter egen kapacitet men ändå känna att man är behövd då kooperativen oftast fungerar som "riktiga" företag. Du kan kontakta kooperatörshuset för att få mer information. Kan verkligen rekommendera detta!/Anki
Mer
17 år 8 månader sedan #47480 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Alla skall med...
Tack för tipset Anki! Sparar den på mina favoriter, här är länken:

www.kooperatorshuset.goteborg.se/index.htm
Mer
17 år 8 månader sedan #47481 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Alla skall med...
Jag försökte en gång för längesedan göra en insats. Det hade inte kostat dem någonting för jag hade min pension.

Jag gick till Dickssons hus, ett äldre boende och erbjöd mig att följa med vårdpersonal och de äldre som var på det äldreboendet och hjälpa till med att gå promenader mm.

Jag fick fick till svar utav den ansvariga, att; Dig har vi ingen användning för!

Gissa om jag var bitter när jag gick därifrån!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 8 månader sedan #47520 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Alla skall med...
Bästa sättet att ordna daglig sysselsättning eller arbete verkar vara att skaffa sig ett personligt ombud. Personliga ombud brukar se till att man blir mer aktiverad. Det finns dagcenter, RSMH gårdar och Fountain House som kan ordna sysselsättning. Det kan alltså gå att ordna det själv också om man hör sig för. Ungefär 20 % av de med schizofreni har arbete och 50 % har daglig sysselsättning. Det finns ganska många som inte har något att göra. Psykiatrisamordnaren försöker att medverka till att fler skall få sysselsättning. Det kommer nog långsamt att bli bättre.
  • Ready
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #47566 av Ready
Svar från Ready i ämnet Alla skall med...
När socialdemokraterna säger "alla ska vara med" så är det också underförstått att dom menar att "alla är lika" , men i själva verket så
är människor väldigt olika. Jag föredrar ideologier som ser till individen och inte kollektivet. Men å andra sidan så är jag svag på grund av min sjukdom så det kanske skulle gynna mig att rösta vänster istället.